Securitas AB

Securitas förvärvar regionalt bevakningsföretag i Spanien

Pressmeddelande   •  Jun 12, 2003 11:00 CEST

Securitas division, Security Services Europe, har förvärvat Ebro Vigilancia & Seguridad SA i Zaragoza Spanien för att stärka sin verksamhet i Aragonaregionen.

Ebro Vigilancia & Seguridad SA har en årlig försäljning på 8 MEUR (73 MSEK), 300 anställda och rörelsemarginalen uppgår till 7 procent. Enterprise value (köpeskilling och övertagen nettoskuld) av förvärvet uppgår till 2,8 MEUR (25 MSEK) och motsvarar en EBITA multipel på 5 före synergier. Goodwill uppgår till 1,9 MEUR (17 MSEK) och kommer att skrivas av under en femårsperiod.

Företaget kommer att konsolideras i Securitaskoncernen från den 1 juni 2003 och kommer att ha en positiv påverkan på koncernens resultat 2003.

Efter förvärvet kommer Securitas Security Services i Spanien att ha en årlig försäljning på 328 MEUR (2985 MSEK) och 13.500 anställda.

Ytterligare information:
Thomas Berglund, VD och koncernchef +44 (0) 20 8432 6550
Håkan Winberg, Vice VD, Ekonomi och Finansdirektör +44 (0) 20 8432 6550
Henrik Brehmer, Investor Relations +44 (0) 20 8432 6523

Detta pressmeddelande finns även på Securitas hemsida: www.securitasgroup.com

Securitas är en världsledare i säkerhet och erbjuder säkerhetslösningar omfattande bevakningstjänster, larmsystem och värdehanteringstjänster. Koncernen har mer än 200.000 medarbetare och är verksam i 30 länder i Europa och USA