Securitas AB

Securitas och Scania tecknar långsiktigt avtal om säkerhet.

Pressmeddelande   •  Apr 17, 2003 00:00 CEST

Securitas och Scania har tecknat ett globalt ramavtal med funktionsansvar (säkerhetsteknik, bevakning och säkerhetsutveckling). Avtalet ger Securitas betydande globala affärsmöjligheter inom Scanias industriella och kommersiella system.

Scania har produktionsanläggningar i Sverige, Holland, Frankrike, Polen, Brasilien, Argentina och Mexiko samt egna bolag för service och försäljningsverksamhet på ett 40 tal marknader i världen.

Som en del i det nya ramavtalet skall alla lokala avtal med Securitas revideras och anpassas till det nya ramavtalet.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige.

Securitas är ett världens ledande och största säkerhetsföretag som erbjuder sina kunder totala säkerhetslösningar bestående av bevakning, säkerhetsteknik, värdehantering, hemlarm och säkerhetsutredningar. Antalet anställda är över 230.000 och verksamheten bedrivs i mer än 30 länder. Omsättningen är 2002 uppgick till 65,7 miljarder kronor och resultatet före skatt ökade med 38% till 2,5 miljarder kronor.
Ytterligare information lämnas av Åke Andersson, informationschef, telefon 08-657 72 88 eller Jan-Ove Nilsson, VD, telefon 08-657 74 84, Securitas Sverige AB