Västtrafik

Securitas tar över biljettkontrollen i Göteborg

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 12:00 CEST

Det blir Securitas som tar över biljettkontrollen i Göteborg från den 1 februari nästa år, det står klart sedan den juridiska processen avslutats.

Uppdraget omfattar samtliga biljettkontroller på Västtrafiks bussar, spårvagnar och båtar i Göteborgs kommun och löper över tre år. Västtrafik inleder nu en etableringsfas tillsammans med Securitas för att gemensamt skapa de bästa förutsättningarna för verksamheten.

– Vi är övertygade om att Securitas kommer att göra ett bra jobb och vi känner oss trygga med att företaget har den kompetens som krävs, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Västtrafiks upphandling kring biljettkontrollen är uppdelad i tre områden. Sedan tidigare är det klart att G4S kommer att sköta biljettkontrollerna i Göteborgs kranskommuner och övriga Västra Götaland.

Mer information:
Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad 0722-21 47 91
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.