Insamlingsstiftelsen Våra Barn

SEEBA levererar ny e-handelslösning till Insamlingsstiftelsen Våra Barn

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2015 19:55 CET

Stiftelsens IT & Media sponsor har nu levererat stiftelsens nya hemsida med integrerad e-handelslösning som möjliggör redigeringsfunktioner (Månadsgivare). Mer info om plattformen och om hemsidan hittar ni på www.stiftelsenvarabarn.se

Stiftelsen har sin bas i Stockholm och har i flera år arbetat med att introducera den svenska modellen med personliga assistenter och anpassad pedagogik på Balkan. Vår verksamhet bygger helt på frivilliga insatser som finansieras med insamlingar och donationer från allmänheten.

Många av volontärerna  har sina rötter i före detta Jugoslavien och besöker personligen barnhemmen och projekten regelbundet.  Vårt mål är att förbättra livskvalitén för barnen, lindra deras lidande och förhindra att de myndiga barnhemsbarnen tvingas leva på gatan utan vare sig ekonomiskt eller socialt stöd.

Vår vision är att synliggöra barnens rättigheter och skapa förutsättningar och möjligheter till ett självständigt liv.

Självständighet, Livskvalité, Självhjälp, Entreprenörskap

Som en följd av Balkankriget är situationen på barnhemmen mycket dålig. Ett av de tragiska resultaten av kriget är att det nu finns fler övergivna och föräldralösa barn i regionen än någonsin förr.

Detta gör att institutionerna och barnhemmen är kraftigt underfinansierade och måste ta till drastiska åtgärder för att klara av sin verksamhet. Därför driver Insamlingsstiftelsen Våra Barn flera hjälp- och utvecklingsprojekt för funktionshindrade och föräldralösa barn i Balkanregionen med insamlade medel från Sverige och resten av Europa.

Våra Systerorganisationer Our Kids i Storbrittanien och Nasa Djeca i Bosnien-Hercegovina medfinansierar en del av våra projekt.