Racefoto.se

Seger för Anders Berger på Kinnekulle

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2012 15:12 CEST

Årets fjärde deltävling i Historisk Racing kördes på Kinnekulle Ring. Det var första gången sedan 2008 som man tävlade på Kinnekulle. Drygt hundra bilar körde tävlingen. Anders Berger kvalade in som trea och Erik Berger kvalade åtta. Tomas Hall kunde tyvärr inte vara med då hans bil inte har hunnit bli lagad efter smällen i Köpenhamn.

Rolf "Myggan" Nilsson startade från pole. Han och Anders Berger var i en klass för sig. De låg tätt ihop och de turades om att vara i ledning. Det var mycket svåra förhållanden då det var både vatten, olja och saneringsmedel på banan. Bilarna blev nedstänkta och sikten blev extremt dålig. "Myggan" vann heatet med mindre än en sekund före Anders. - Det var väldigt jobbigt att köra, man såg i princip ingenting, sa Anders som dessutom var den ende som körde på slicks i vätan! Erik kom fyra totalt och trea i tvålitersklassen.

Anders startade andra racet från pole och nu var det torrt och fint. Han drog upp ett rasande tempo som inte ens "Myggan" orkade att hänga med. "Myggan" fick dessutom fel på laddningen och tvingades bryta efter halva racet. Anders vann racet med 50 sekunder före Bent Sörensen från Danmark i en Porsche och pappa Erik kom trea totalt och således tvåa i tvålitersklassen. Anders bästa varvtid var bara drygt en tiondel över banrekordet.

Nu återstår bara finalen som körs i Falkenberg den 7-8 september och då skall Tomas Hall vara klar med sin bil så teamet blir fullt.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Racefoto jobbar med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet.