Svenska Orienteringsförbundet

Seger för Helena i årspremiären

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2010 19:33 CET

Det blev seger för IF Hagens Helena Jansson i årspremiären i orientering på lördagen. Jansson, som tog VM-guld i sprint i somras, var 2.29 före 15-faldiga världsmästarinnan Simone Niggli, Schweiz, under långdistansen i fyradagarstävlingen Portugal O Meeting.

Helena Jansson är likt många andra världsstjärnor i orientering på kombinerat tränings- och tävlingsläger i Portugal. I dag avgjordes, i strålande sol och med 16-17 grader i skuggan, den första tävlingen i Portugal O Meeting i Leirosa, cirka tolv mil söder om Porto. Jansson visade att vinterträningen varit bra genom att ta hem segern, trots att uppladdningen inför dagens tävling inte var optimal.
– Vi checkade in på hotellet 22.10 i går kväll och kom i säng jättesent. Till tävlingen var vi också sena och jag hann precis hämta ut nummerlappen före start. Det blev stressigt, men jag hann ta ett djupt andetag innan start, säger Helena Jansson, som avverkade den 8,9 kilometer långa banan på 49.59.
– Jag ville starta orienteringssäsongen med att göra ett bra tekniskt lopp och fokuserade enbart på det. Tempot var kanske inte det högsta, men orienteringsmässigt är jag väldigt nöjd.
Lina Persson slutade femma.

På herrsidan tog schweizaren Daniel Hubmann, som vann VM-långdistansen i fjol, en säker seger. Tvåa, 2,5 minuter bakom, slutade norrmannen Olav Lundanes. Bästa svensk blev junioren Olle Boström, Järla, knappt fyra minuter efter.

I morgon söndag avgörs en så kallad världsrankingtävling över medeldistans och även då är motståndet bästa tänkbara.

Resultat, Portugal O Meeting, långdistans
Herrar, 12.9 km: 1) Daniel Hubmann (Schweiz), Kristiansands OK, 57.17, 2) Olav Lundanes (Norge), Halden SK, 59.47, 3) Mikhail Mamleev, Italien, 59.53, 4) Scott Fraser (Storbritannien), Tume, 1.01.04, 5) Olle Boström (Sverige), Järla Orientering, 1.01.06.

Damer, 8.9 km: 1) Helena Jansson (Sverige), IF Hagen, 49.59, 2) Simone Niggli, Schweiz, 52.28, 3) Eva Jurenikova (Tjeckien), Domnarvets GoIF, 53.01, 4) Ann-Margrethe Hausken (Norge), Halden SK, 55.26, 5) Lina Persson (Sverige), Kristiansands OK, 56.20.

Fullständig resultatlista på arrangörens hemsida: http://www.pom2010.com/

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt