Racefoto.se

Seger igen för Ginetta Team Norway och André Falkenhaug

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 02:58 CEST

Årets andra NM-runde kördes på Rudskogen. Ginetta Team Norway kom till start med sina tre bilar. André Falkenhaug var snabbast i kvalet. Steffen-André Feet var femma och Aleksander Schjerpen sexa. I sprintloppet tog Falkenhaug kommandot, men han hade hela tiden John B Roligheten i ryggen. Han lyckades dock hålla undan och vinna före Roligheten och Schjerpen, som körde upp sig några platser. Feet slutade femma. Detta gladde teamets alla tillresta gäster. Söndagen blev dramatiskt. På warmupen tappade Falkenhaug fästet i regnet och han kanade in i avbärarräcket. Det blev omfattande skador på bilens bakparti. En febril verksamhet utbröt i depån. Alla ville hjälpa till och efter några timmars slit lyckades de komma till start mot alla odds. Alla startade med regndäck på den våta banan, men det torkade upp efterhand och det blev en kamp att få däcken att hålla ända in i mål. Roligheten tog starten, men Falkenhaug gjorde allt för att hänga på. Det gick bredare och bredare, men han tog sig förbi och började bygga upp en lucka. En bil började dock brinna och säkerhetsbilen kallades ut och samlade ihop fältet. Vid omstarten var Roligheten snabbast. Falkenhaug försökte krama ur det sista ur däcken, men Bilsportförbundets senaste viktbestraffning på 50 kg tog ut sin rätt och han orkade helt enkelt inte ta sig förbi. Roligheten vann med 0.3 sekunder före Falkenhaug. Schjerpen kom fyra och Feet sexa. Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Racefoto jobbar med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet.