Svenska Seglarförbundet

Segling: Daniel Birgmark får wildcard i Finnjolle

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2004 08:47 CEST

Idag blev det klart, världens fjärde bästa seglare i Laser kommer att segla OS, fast i Finnjolle. Daniel Birgmark förlorade kvalet om OS-platsen i Laser, men har nu kommit tillbaka med ett wild card i Finnjolleklassen. En rekordsnabb karriär i ny klass.
Redan samma dag som Birgmark såg sanningen i vitögat, att han för andra gången i rad skulle förlora OS-platsen till Kalle Suneson, fick han frågan om han kunde tänka sig att göra ett ärligt försök i Finnjolle. Det tog inte många minuter för honom att ställa om fokus och nu har han gjort det, tagit sig till OS.
- Med den utveckling Daniel Birgmark haft i klassen och med den enorma seglingskunskap han besitter känns det helt rätt att nominera honom, säger Svenska Seglarförbundets förbundskapten Björn Johansson. SOK har under dagens möte beslutat att Daniel Birgmark får plats i OS-teamet och vi har lyckats få ett wild card i Finnjolle från ISAF (Internationella Seglarförbundet).

En ny mast och två segel samt ett lånat skrov stod till Birgmarks förfogande så snart han kom hem från kvalet på Mallorca. Dedikerad som han är tog han direkt tag i den nya båten och tränade som en gnu. Nu gällde det att ställa om mentalt och fysiskt, både vikt och känsla var för Birgmark anpassat till Lasern. Debuten kom på EM, en svår debut med kort förberedelsetid. Det blev till att åka hem och träna igen. En ny båt, bättre anpassad till Daniel och konkurrensduglig skaffades, hans första egna Finnjolle. Därefter har Daniel seglat bättre och bättre hela tiden för att inleda SM i juni med att spika de tre första seglingarna och ta guldet.

- Tillsammans med Kristian Åderman och Johan Tillander åkte Birgmark ner till Kiel, de skulle alla göra sitt bästa, berättar Björn Johansson. Hårdvinden slog till, 11-14 m/s, inte Daniels bästa förhållanden. Men han slog alla med häpnad och visade att han kan segla lika fort som de andra när det blåser. Framför allt kunde man nu se att Birgmark hade utvecklats mycket. Dessutom har han undanvindstekniken med sig, känslan för denna sitter i kroppen på honom, tillägger Björn Johansson, förbundskapten i Svenska Seglarförbundet.

Resultatmässigt har alla tre Finnjolleseglarna legat lika. Dock har Daniel Birgmark varit med i landslaget sedan länge samt i SOKs toppgrupp de sista tre åren. Redskapen, båtarna, är olika men kunskapen om segling fortfarande densamma. Därför blir det Daniel Birgmark som får ISAFs wild card.
- Alla övrig i OS-laget ser upp till Daniel som seglare, vilket är viktigt menar Björn Johansson. Som en riktig lagspelare blir han en tillgång för laget. Vi ser också detta som en bra investering för framtiden.

Daniel Birgmark har tagit medalj på två för-OS innan. Även om detta varit i Laser innebär det att Daniel har bra koll på Aten. Mentalt gillar Daniel att segla i Aten.

För mer information, kontakta Svenska Seglarförbundet:
Lotta Nordfelt, Informationsansvarig
E-mail: lotta@ssf.se