Kroatiska Turistbyrån

Segling och båtluff i Medelhavets finaste vatten

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 10:40 CET

Kroatien på Scandinavian Boat Show 10-14 November

Kroatien har Europas största skärgård med 1 185 öar, varav knappt 70 är bebodda. Längs kusten finns genuina fiskelägen och samhällen som har en tusenårig kultur och bär tydliga spår efter grekernas och romarnas liv och handel. Detta gör Kroatien till ett paradis för seglare och båtluffare.

Kroatiens arbete under de senaste 10 åren med att förnya infrastrukturen för turismen har inriktats på att förverkliga den bild som frammanas av sloganen ”Kroatien – Där Medelhavet är som det en gång var”. Man söker kvalitet snarare än kvantitet, en ekologiskt ren miljö, balans mellan det lokala livets gilla gång och mängden turister, en icke kommersialiserad och inte alltför utbyggd kust och öar, historia, kultur – allt sammanfogat i en harmonisk samklang.

Kroatien har 21 020 båtplatser, vilket motsvarar 2,6 % båtplatser per kilometer, i totalt 97 sjöturisthamnar. Med sjöturisthamnar menas ankarplatser, bryggor, torrmarinor och marinor. Om man dessutom lägger till antalet båtplatser i hamnar som är öppna för allmän trafik och sporthamnar är det sammanlagda antalet båtplatser 35 000.
Sjöturisthamnarnas totala kapacitet i Kroatien är 16 403 båtar i havet och 5 189 platser på land. I Kroatien säljs i genomsnitt 55 000 vinjetter årligen till utländska sjöturister.

Från Umag i norr till Dubrovnik i söder finns 50 moderna välutrustade marinor och oändligt många orörda naturhamnar, fjordar, bukter och stränder.

Adriatiska havet är ett relativt grunt innanhav och medeldjupet utefter mellersta och södra dalmatiska kusten är 60-70 meter. Djupsikten varierar från 10-18 meter i norra delen av kusten, 16-30 meter i mellersta och 20-40 meter i södra delen. Sund, kanaler och passager har normalt en djupsikt mellan 10-30 meter.

Luftfuktigheten till havs ligger normalt omkring 75 procent och ger tillsammans med den lätta Maestral-vinden behagliga förhållanden även under de hetaste sommardagar. Morgonbrisens vindstyrka är omkring 4-5 m/sek och den kulminerar vid 8-9 m/sek, för att sedan avta under eftermiddagen.

Sjökort och all nödvändig information finns bland annat i författaren Ebbe Gustafssons böcker om segling i Kroatien. Unika sjökort och guideböcker om landet "Living Archipelago" kan du läsa om och beställa på www.bulaja.com.

Färjor och båtar trafikerar regelbundet sträckorna mellan olika öar samt mellan öarna och fastlandet. Från 30 maj till 30 september gäller sommartidtabell och då går båtturerna oftare än övriga tider på året. Mer info finns på www.jadrolinija.hr

En väsentlig ökning av charterflottans kapacitet
I Kroatien finns det drygt 900 ytterst professionella, moderna och fackmässigt organiserade charterföretag med cirka 3 500 topputrustade båtar av hög kvalitet, som många förälskar sig i, såväl proffsseglare som amatörer. Charterföretagens breda utbud består av segelbåtar, motorbåtar, katamaraner, samt många motoryachter, mindre båtar och snabba motorbåtar. Charterutbudet i Kroatien utgörs av ungefär 75 % segelbåtar medan resten är motoryachter och övriga båtar.

För mer info kontakta:
Kroatiska Turistbyrån
www.visitcroatia.nu
Tel:08-53 48 20 80
e-mail: croinfo@telia.com
Pressinfo: marija.bakovic@visitcroatia.nu

Utställare: Kroatiska Turistbyrån

Monternummer: AG:13

Kroatien har en lång turisttradition och stora utvecklingsmöjligheter. Fördelarna med turistprodukten är de bevarade naturtillgångarna och miljön, det kulturella och historiska arvet, det ljumma medelhavsklimatet, närheten till de europeiska marknaderna samt möjligheten till en aktiv semester på ekologiskt skyddade resmål.