Svenska Seglarförbundet

Segling: Svensk president i den internationella seglingsvärlden

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2004 18:00 CET

Göran Petersson valdes idag till ISAFs, det Internationella Seglarförbundets, president. Det innebär att Sverige nu innehar den högsta posten i den internationella seglingsvärlden. Göran Petersson efterträder Paul Henderson, som har varit ISAFs omdebatterade och kontroversielle president så länge som 10 år. Det är många som förväntansfullt kommer att följa utvecklingen med Göran Petersson som president.

Omröstningen om posten som ISAFs (International Sailing Federation's) ägde rum nu i eftermiddags i Köpenhamn, under ISAFs årliga konferens. Efter påföljande val av styrelse och vice presidenter stod det även klart att Göran Petersson får med sig de kandidater han önskat vilket i förlängningen kommer att innebära goda förutsättningar att påverka besluten inom internationell segling. Göran Petersson satte sin fot inom ISAF första gången 1978 och har hållit sig kvar sedan dess, de senaste åren som Vice President. Tre kandidater var aktuella inför röstningen till president, motståndarna kom från Spanien och Belgien.

Det är inte bara inom ISAF Council som Göran nu företräder där Sverige har representanter på hög nivå. I den viktiga och starka Event Committee inom ISAF sitter Björn Unger som ordförande i Event Committee. Även detta blir viktigt för Göran Peterssons spelrum som president.

Om Göran Petersson, i internationella kretsar, är sagt att han är något tystlåten, men absolut den kandidat av de tre som är mest kunnig i sakfrågor.

Göran Petersson har gedigen erfarenhet inom seglingen. Han började som 505-seglare med flertalet medaljer, gick senare vidare till att bli domare och har dömt flertalet America's Cup och OS-tävlingar. Till vardags är han advokat. Fullständig bakgrund/meritlista finns på ISAFs hemsida: http://www.sailing.org/news.asp?ID=2850&MenuID=jk9rGD4?x1C1PcsHuz0J/N/Z2U4Qe7Z?b&Tkn=25133631

För mer information, kontakta Svenska Seglarförbundet

Björn Unger, ordförande i Event Committee, på plast i Köpenhamn 0708-38 66 88