Svenska Seglarförbundet

Segling: Svenska tjejer fortsatt världsbäst i matchracing

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2003 14:13 CET

Marie Björling och Malin Millbourn håller ett stadigt grepp om sina positioner på Internationella Seglarförbundets (ISAFs) världsomspännande rankinglista. I drygt ett år har de rankats etta respektive tvåa i världen i matchracing för damer. Positioner som de enligt den senaste rankingen, sammanställd den 27 november, behåller.

De svenska tjejerna är tätt följda av två danskar, Nina Braestrup och Lotte Meldgaared-Pedersen. Medan Marie och Malin konsekvent hållt sina placeringar på rankinglistan har danskorna under det senaste året hoppat både upp och ner ett antal placeringar på rankinglistan.

Ytterligare svenskor finns med på listan, Malin Källström återfinns på 10:e plats och Jenny Axhede på 17:e plats. Jenny, som är ny i sin roll som rorsman, lyckades ta sig in på listan genom en 2:a plats under Womens Event på Bermuda i slutet av oktober. Jenny seglar i vanliga fall som besättning för Marie Björling, men tog denna gång över rodret då Marie snart blir mamma.

För fullständig rankinglista, se: http://www.sailing.org/matchrace/publishwrankinglist.asp?matchdd=27&matchmm=11&matchyy=2003&matchevents=4

För ytterligare information, kontakta:
Lotta Nordfelt
Information & Press