Miljöpartiet de gröna

Segregera inte ungdomarna i gymnasiet

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 13:37 CEST

En trist återgång till 1960-talet, säger Mats Pertoft om Jan Björklunds nya gymnasieskola. Att stoppa in alla Sveriges ungdomar i 18 fack istället för att ge dem tusentals möjligheter är otidsenligt.

- Jag är förvånad över att regeringen enats om att ta bort skolornas frihet att utveckla specialutformade program. Jan Björklund har en felsyn om att gymnasiet utbildar för yrket. Skolans roll är att ge eleverna en god grund för fortsatta studier och jobb på den mångfacetterade arbetsmarknaden, säger Mats Pertoft.

- Det är lika dumt att tro att en medieelev nödvändigtvis ska bli journalist som att hindra en naturbrukare att kunna läsa vidare till veterinär, ett vårdbiträde till sjuksköterska och en elev från elprogrammet till ingenjör, säger Mats Pertoft.

- Istället för att öka chanserna för eleverna att lyckas med studier och utbildning vill Jan Björklund återgå till en modell som vi redan sett baksidorna av. Större segregering och mer utslagning från skolan gör inte Sverige kunnigare, säger Mats Pertoft.

- Med förslaget skapas ett mycket stort problem. Gissningsvis kommer 20 procent av ungdomarna i det nya gymnasiet behöva fortsättningskurser på Komvux om de ska kunna gå vidare till högskolan. Med regeringens nedskärningar av Komvux är inte förslaget trovärdigt, säger Mats Pertoft.

- Det enda som är riktigt bra är att Miljöpartiets gamla förslag om lärlingsutbildning äntligen genomförs, säger Mats Pertoft.

- Gymnasiet behöver vara flexibelt. Vi behöver en gymnasieskola som ger ungdomarna så stora chanser som möjligt. Inte en skola som begränsar och utestänger, säger Mats Pertoft.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mats Pertoft, 070-851 80 79
Maria Gardfjell, pressekreterare, 070-301 19 64

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)

Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet