LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Seher Yilmaz tillträder som ordförande för LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 09:15 CET

Nu tar Seher Yilmaz över som ordförande för LSU - Sveriges ungdomsorganisationer.
- Min vision är ett starkt LSU som växer i medlemsantal och att vi blir den tydligaste aktören i debatten om villkoren för ungas organisering, säger Seher Yilmaz.

Som ordförande för LSU vill Seher Yilmaz se en organisation som ännu tydligare fokuserar på vad som krävs för att ungdomsorganisationerna i Sverige ska kunna föra fram ungas röster.

- Genom ett närmare samarbete med våra medlemsorganisationer vill jag att LSU ska bedriva ett mer givande arbete med att utveckla unga ledare och deras organisationer, säger Seher Yilmaz som tillträder som ordförande för LSU vid årsskiftet.

Seher Yilmaz är 23 år och kommer från Lund. Hon bor i Stockholm, där hon studerar företagsekonomi på Södertörns Högskola. Hon har tidigare varit ordförande för Sveriges Elevråds Centralorganisation - SECO och styrelseledamot för Grön Ungdom.

- Ungdomsorganisationer har en otrolig möjlighet att vara röstbärare för vad som är viktigt för unga människor i Sverige och världen. LSU kan ge ungdomsorganisationer förutsättningar som krävs för att de ska kunna lyfta ungdomsperspektivet i samhällsdebatten.

Seher Yilmaz har varit ledamot i LSU:s styrelse sedan 2007. Hon efterträder Hanna Hallin, som varit ordförande för LSU sedan 2006.

Seher Yilmaz
Tillträdande ordförande LSU
0736- 77 36 16

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
0704- 50 69 46
oskar.kollberg@lsu.se

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.