Universal Music Sweden

Seinabo Seys efterlängtade debutalbum "Pretend" släpps den 23 oktober

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2015 13:10 CEST

I slutet av 2013 släppte Seinabo Sey sin första singel ”Younger” och världen har sedan dess väntat på hennes debutalbum. Den 23 oktober släpps albumet ”Pretend”.

Pretend” är inspelat ihop med samarbetspartnern och producenten Magnus Lidehäll. Tillsammans vrider de om konventionerna för samtida popmusik.

Albumet speglar Seinabos liv som hon har tillbringat mellan Sverige och Gambia, där hennes far musikern Maudo Sey föddes. ”Det här albumet handlar om mitt liv, om allt som har hänt mig” förklarar Sey.

För knappt ett år sedan släpptes ”For Madeleine” – en EP som tog Sey på utsålda turnéer i Europa och USA. Hon belönades med en svensk Grammis för ”Årets Nykomling” och uppträdde på stora TV-shower som Conan O’Brien (US) och Later… with Jools Holland (UK). Sommaren 2015 bestod av stora festivalspelningar på b.la. Roskilde (DK), Melt (GER), Glastonbury (UK), Popaganda (SE) och Rock Werchter (BEL). Endast singlarna ”Younger” och ”Hard Time” har i dagsläget totalt 130 miljoner streams på Spotify.

Tidigare i år fick Norden en exklusiv försmak på albumet när EP’n ”For Maudo”, som fick genomgående lysande recensioner, släpptes. ”For Maudo” innehöll också senaste singeln med samma namn som albumet; ”Pretend”.

NME.com presenterade idag tracklist och omslag: http://po.st/RRj45J

PRETEND (23 oktober)
1. Younger
2. Pretend
3. Poetic
4. Hard Time
5. Easy
6. Words
7. Sorry
8. Who
9. Still
10. You
11. Ruin
12. Burial

Albumet är skrivet av Seinabo Sey, Magnus Lidehäll, Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Oskar Linnros.

Förboka / lyssna

SeinaboSey.com
facebook.com/SeinaboSey
twitter.com/SeinaboSey