SEKO, facket för service och kommunikation

SEKO har träffat nytt avtal för 20 000 medlemmar inom Posten, Bring Citymail och på flygområdet

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 16:24 CET

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har idag träffat ett nytt avtal med Almega för omkring 20 000 medlemmar som arbetar inom post- och flygområdet. Avtalet innefattar ett löneökningsutrymme med 2,9 procent under en period på 20 månader.

På avtalsområdet finns postföretagen Posten Norden och Bring Citymail och på flygsidan företagen Swedavia, Menzies Aviation och Sturup Handling. Avtalsperioden är 1/10 2010 – 31/5 2012 och lönerevision kommer att ske vid ett tillfälle, den 1 juni 2011, med ett löneökningsutrymme på 2,9 procent.

– Vi har stärkt det centrala kollektivavtalet genom att avtalets omfattning utökats till att gälla alla anställda. Begränsningen på mindre än 40 procents anställning och mindre än tre månader är borta ut avtalet. Detta är en ändring av stor principiell betydelse. Även den kortare avtalsperioden är viktig då vi kommer i fas med övriga arbetsmarknaden och snabbare kommer in i nya avtalsförhandlingar, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

I det nya branschavtalet finns också skrivningar gällande bemanningsfrågan som motsvarar de uppgörelser som SEKO träffat på övriga avtalsområden.

Detaljerade avtalsvillkor har i de olika företagen förhandlats fram lokalt, och kommer att kommuniceras av den lokala organisationen. För mer information, besök www.seko.se

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49