SEKO, facket för service och kommunikation

SEKO:s förbundsordförande: ”Connex avsked en attack mot hela fackföreningsrörelsen”

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 16:30 CEST

Förra veckan beslutade Connex att varsla om avsked för ordföranden i klubb 119 i Stockholms tunnelbana. SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén säger att Connex argument inte håller och att beslutet är en attack mot hela fackföreningsrörelsen.

- Connex hittills presenterade argument för att avskeda klubbordföranden håller inte enligt vår uppfattning. Risken är uppenbar att företaget driver en process i botten med följd att de på mer eller mindre legala grunder kan köpa ut en fackligt förtroendevald. Man kan i så fall ställa sig frågan vad LAS har för funktion, säger Janne Rudén.

- Jag tolkar Connex beslut som om att de vill ha tyst på fackliga röster som är kritiska mot företagets agerande i ett antal frågor, i detta fall allvarliga arbetsmiljö- och säkerhetsbrister. Istället för att med kraft åtgärda bristerna vill man uppenbarligen tysta kritiken. Detta är djupt allvarligt och jag ser det som en attack mot hela fackföreningsrörelsen, säger SEKO:s förbundsordförande Janne Rudén.

SEKO kommer att träffa Connex på torsdag för en första överläggning. Förbundets avtalssekreterare, Sven-Olof Hellman är tydlig med SEKO:s utgångspunkt på överläggningen.

- Utgångspunkten är att klubbordföranden ska ha tillbaka sitt jobb. Vi kommer att bestrida avskedet. Av det vi vet nu är detta en strid som vi kommer att göra allt för att vinna. Vinner vi inte skickas en signal till alla fackligt aktiva att det är tryggast att blunda för brister i arbetsförhållandena och hålla tyst i media, vilket skulle få allvarliga konsekvenser, säger Sven-Olof Hellman.

Ytterligare information:

Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49