Sekwa förlag

Sekwa introducerar sin första manliga författare!

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 08:44 CEST

I dagarna släpper vi ”Nathalie - en delikat historia” av David Foenkinos, vår allra första manliga författare. Som bekant ger vi främst ut kvinnliga, franskspråkiga författare, men har lämnat dörren på glänt för utvalda män.

Nathalie – en delikat historia

”Efter deras förra samtal hade han långsamt gått därifrån. Utan ett ljud. Lika försynt som ett semikolon i en åttahundrasidig roman.”

Nathalie – en delikat historia av David Foenkinos är en innerlig och humoristisk nutidssaga. Nathalie och François är det perfekta paret som lever ett drömliv. När François plötsligt dör efter bara några års äktenskap, är Nathalie övertygad om att hon aldrig kommer att se åt en annan man igen. Men Nathalie får jobb på ett svenskt företag, och en dag kysser hon på ren impuls sin kollega Markus, en nördig och försynt svensk, och en annorlunda romans börjar sakta men säkert spira. Boken var med i sista urvalet till Goncourtpriset 2009 och har belönats med ett tiotal litteraturpriser. Filmatiseringen av boken med titeln Nathalie, i regi av författarens bror Stéphane Foenkinos, har Audrey Tautou i huvudrollen.

”Foenkinos fyller denna okonventionella kärlekshistoria med precis lagom mycket humor för att mildra tragiken i den. Ibland frammanar hans prosa Woody Allens dråpliga neuroser.”

THE WASHINGTON POST

David Foenkinos (f. 1974) är en av Frankrikes tio bäst säljande författare och tillika en stor Sverigeamatör. Denna hans åttonde roman blev en stor succé och har sålt 1,1 miljon exemplar och översatts till tjugoåtta språk. I slutet av november 2012 besöker han Sverige och medverkar på Internationell författarscen i Stockholm den 29 november.

Recensioner

Första recensionsdag är den 23 augusti 2012.

Mer information

Besök gärna vår webbplats för mer information om bok och författare. Där finns även aktuellt pressmaterial (omslag och författarfoto, under fliken Media). För recensionsexemplar och övrig information kontakta Johanna Daehli på Sekwa förlag:

Johanna Daehli/Sekwa förlag

Pryssgränd 3A, 118 20 Stockholm

08-51 51 01 36, 073-536 39 48

johanna@sekwa.se

Sekwa förlag ger ut franskspråkig litteratur på svenska sedan 2007. Samtida, kvinnliga författare har företräde. Sekwa består av Johanna Daehli, som sitter i Stockholm, och Helén Enqvist, som sitter i Helsingborg.

www.sekwa.se