Accent Equity Partners Aktiebolag

Semantix förvärvar INK Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 09:34 CET

Befäster sin ställning som Skandinaviens ledande språktjänsteföretag

Semantix förvärvar majoriteten av aktierna i INK Sverige AB. Genom förvärvet befäster Semantix sin ställning som Skandinaviens största och mest kompletta språktjänsteföretag. Efter förvärvet uppgår antalet anställda till ca 110 personer och gruppen omsätter mer än 200 MSEK på årsbasis.

– Vi är oerhört glada över att få välkomna INK in i Semantixfamiljen säger Birgitta Stymne Göransson, vd för Semantix. INK har starkt fokus på kvalitet samt erfaren personal som besitter hög teknisk kompetens. På marknadssidan kompletterar vi varandra väl. Birgitta Stymne Göransson flaggar för att ett antal ytterligare intressanta förvärv är på gång och att Semantix mål är att bli ännu mer heltäckande inom språk- och kommunikationstjänster i Skandinavien.

Marknaden för tolk- och översättningstjänster befinner sig i stark tillväxt till följd av bl.a. globaliseringen, EU:s utvidgning samt ökade krav från både myndigheter och företag på allt mer professionell kommunikation och informationsbehandling.

– Semantix kändes som ett naturligt val för mig när jag nu valt att sälja, säger INK:s grundare Conrad Pokorny. Genom att INK införlivas i Semantix får dessutom våra befintliga kunder tillgång till en större bredd av kommunikationstjänster. Conrad Pokorny kommer att fortsätta att arbeta inom Semantix med fokus på kund- och affärsutveckling.

Semantix bildades 2006 genom en sammanslagning av ett antal starka varumärken inom språktjänster såsom översättning, tolkning, utbildning och språkbearbetning. I gruppen ingår i dag dotterbolagen Semantix SpråkCentrum AB, Semantix Eqvator AB och Semantix Tolkjouren AB samt varumärkena Explicon, ITS Översättningsbyrå, Languageland och Abcom. Semantix har kontor i Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå, Norrköping och Uppsala. Semantix har sedan bildandet en stark tillväxt och är i dag det ledande företaget inom kvalificerade språk- och kommunikationstjänster i Skandinavien.

INK Sverige AB har vuxit till att bli ett av Sveriges ledande översättnings- och lokaliseringsföretag med ett stort antal svenska exportföretag som kunder. INK har i dag sitt huvudkontor i Uppsala samt ett mindre kontor i Lund. Bolaget har en stark ställning som partner till svenska och internationella företag som verkar på en global marknad. Genom hög teknisk kompetens och tillgång till ett brett internationellt partnernätverk, har INK uppnått en stark ställning bland kunder som kräver avancerade tekniska språklösningar.