Ehrenberg Kommunikation

Sembo ökar och presenterar nyheter för 2011

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2010 11:22 CET

Antalet bokningar hos researrangören Sembo har ökat kraftigt jämfört med 2009. Totala antalet bokningar har ökat med 25 % och det är främst europeiska destinationer som lockar. Sett till antalet resor ligger Italien i topp, tätt följt av Frankrike och Danmark. Nu släpper även Sembo sina spännande nyheter för 2011.

Den 1 november släpptes erbjudanden om 2011 års semestrar och för att ytterligare locka sina ressugna kunder har en rad nya resmål lanserats. Bland dem märks främst den tyska ön Usedom samt ön Elba utanför italienska Toscana.

”Usedom är en fantastiskt vacker ö som länge fått stå i skuggan av Rügen. Ön har långa kritvita sandstränder, trevlig arkitektur, gediget utbud som passar alla, samt inte att förglömma, flest soltimmar i Tyskland. Vad gäller Elba, så är vi ensamma om att erbjuda paketresor till denna fantastiska ö, som är ett perfekt semestermål för riktiga livsnjutare, oavsett ålder”, säger Caroline Willaume marknads- och försäljningschef, Sembo.

Sembo kan se tillbaka på ett bra år med en bokningsökning på 25 % jämfört med i fjol. Trenden ser dessutom ut att hålla i sig över jul och nyår. Procentuellt sett är USA den stora raketen för Sembo – där resorna till USA har ökat med över 100 % jämfört med förra året. När det gäller den kraftiga ökningen av Sembos resor till USA, är det främst New York och Florida som har fått svenskarna att ta steget att boka sin resa.

”Det är tydligt att allt fler känner sig trygga efter den ekonomiska krisen och därmed väljer att resa igen.  Den svenska kronans ökade värde är också en starkt bidragande orsak till ökningarna men självklart även att vi lyckats presentera våra resor på ett attraktivt sätt, mycket tack vare vårt nya inspirerande magasin” säger Willaume.

Tidigare presenterade Sembo sina resor i sin katalog, men under 2010 avlägsnades katalogen till förmån för ett resemagasin med möjlighet till löpande uppdateringar och nyheter. Magasinet som heter ”Semester”, utkommer 4 ggr per år och intressenter kan enkelt anmäla sig till gratis prenumeration via hemsidan.

Caroline Willaume, marknads- och försäljningschef, Sembo tel: 0701-64 85 47
e-post: caroline.willaume@sembo.se
Internet: www.sembo.se <http://www.sembo.se>

Mest bokade resmål hos Sembo 2010 (jan- okt)

1 Adriakusten (Italien)
2 Disneyland Paris (Frankrike)
3 Franska Rivieran (Frankrike)
4 Legoland Billund (Danmark)
5 Barcelona (Spanien)

Sembo (Semesterbolaget) grundades 1987 av Sven Wennhall och är sedan 2007 ett helägt dotterbolag till Stena Line. Sembos affärsidé är att kunden själv väljer hur semestern ska se ut genom att välja transportsätt, boende samt hur länge semestern ska vara, något de är ensamma om i Sverige.  Totalt har Sembo 50 anställda och omsätter 446 miljoner.