Volontärresor AB

Semester som volontär!

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 14:45 CET

Allt fler vill göra en insats

Volontärresor ökar trots kristid
- Aldrig tidigare har så många åkt ut på volontärresor som nu! Det verkar som om viljan att göra en insats för dem som har det svårt ökar i kristider.

Det säger Maria Olsson, delägare till Volontärresor i Stockholm. Under hösten 2009 har över 300 personer bokat sig för att göra en volontärinsats. Det är 50% fler än samma period förra året. Under januari 2010 reser 135 volontärer i alla åldrar ut till projekt i 18 länder.

Företaget Volontärresor har funnits i fyra år och drivs av Maria Olsson, Emma Höjer och Stefan Sterve. Numera har man lokala samarbetspartners i 18 länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Målet är att år 2010 utöka till 20 länder och 1000 volontärer.

- Allt fler svenskar vill ha en meningsfull semester. De vill uppleva mer än sol och bad när de reser till andra länder. Att bo i lokala familjer och hjälpa till på barnhem, i skolor eller i olika naturprojekt är ett fantastiskt sätt att lära känna en annan kultur och samtidigt göra en insats!

Volontärresors vision är att möten mellan människor med olika bakgrund och olika kulturer kan bidra till att förändra och förbättra världen. Projekten drivs av lokala eldsjälar och ofta uppstår starka vänskapsband mellan volontären och familjerna, barnen eller de andra på projektet. Volontärresan slutar inte när volontären reser hem…

- Många volontärer fortsätter att bidra ekonomiskt efter sin tid på projekten, berättar Maria Olsson. I Tanzania kunde man bygga ett helt nytt daghem med hjälp av 50 000 kr som en volontär samlat in i Sverige. I Senegal fick en radiostation 20 000 kr för att göra en radioserie om våld mot kvinnor. I Ghana har en volontär på egen hand startat en flickskola. Volontärresor ger ringar på vattnet!

Om ni vill intervjua volontärer från just ert spridningsområde

kontakta Maria Olsson 08 – 23 93 00 eller 070-4326457

Läs mer på www.volontarresor.se

Edwin från Stockholm sjöng på bröllop i Tanzania
För Edwin Noreheim, 21 år, var det en gammal dröm att resa till Afrika - han ville både åka på safari och leva ett afrikanskt vardagsliv. Tillsammans med flickvännen Emmy Sedin och en gitarr for han till projektet Heart2Heart långt ut på den tanzaniska landsbygden. Det blev en annorlunda och väldigt spännande upplevelse.

- Det var ett otroligt kul gäng som var där samtidigt. Vi var tre killar som hade gitarr med oss och vi spelade mycket för barnen och de andra. Musik är ju en stor del av deras liv och det kändes väldigt kul att kunna dela det med dom.

Edwin och Emmy jobbade sex veckor på barnhemmet i Matenana. De flesta andra volontärer som var där hade redan tidigare arbetat med barn. Men för Edwin - som  på gymnasiet hade han valt en linje med teknik, arkitektur och samhällsbyggnad – var det något helt nytt.

-  Det var väldigt trevligt. Det enda jobbiga var att vi kom så nära också fattigdomen och sjukdomarna. Fyra av barnen, däribland mitt ”favoritbarn”, hade AIDS. Det kändes svårt att inse att han kanske inte skulle få medicin. Och kanske inte leva så länge till…

Edwin var också med om att ta initiativ till flera små projekt. Tillsammans med några andra snickrade han en hundgård och byggde ett tak. Och fixade en ”toalettstol”. Toaletterna i Matenana består av bara ett hål i golvet. Men efter volontärernas insats slipper man sitta på huk på golvet för att uträtta sina behov!

-         Man får ett nytt perspektiv på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt när man levt ett tag i en sådan värld. Man får lite överseende med småsaker och att t ex kunna duscha varje dag känns inte så angeläget längre.

Andra skillnader var det inte lika lätt att hantera. Och så berättar Edwin hur det var när de besökte ett högstadium en vanlig skoldag.

-        Den första synen som mötte oss var hur 8 barn står på rad framför en lärare som har en bambupinne i handen. En och en kallar han fram de barn som på något sätt varit olydiga i lärarens ögon. Så fick pojkarna rapp och slag över baken och flickorna fick rapp på händerna. Det var riktigt jobbigt att se…

Men de flesta kontakterna med det tanzaniska samhället vara bara roliga. Bland det häftigaste under Edwin och Emmys tid på Matenana var ett afrikanskt bröllop som alla volontärer blev inbjudna till.

-         Det finns ett tanzaniskt talesätt som säger att ett bra bröllop och lyckligt äktenskap kräver tre saker; sockerdricka och mozungus (vit europeisk man)! Så vi killar och tjejer från projektet fick sitta längst fram i kyrkan under hela ceremonin! Det kändes ju lite konstigt, när vi inte kände familjen alls! Men vi spred nog stor glädje för efteråt sjöng alla vi volontärer ”Halleluja” av Leonard Cohen för brudparet!

Fakta om Volontärresor

Verksamhet:
Företaget förmedlar volontärplatser till 18 länder i Asien, Afrika och Latinamerika. Populärast är Ghana, Thailand, Tanzania och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika har på senare tid lockat många volontärer.

Restid:
Vanligast är att volontären är borta två månader, men reslängden kan variera mellan två veckor och sex månader. Under 2008 for 500 personer ut på volontärprojekt. De flesta är mellan 18 och 25 år men alltfler äldre reser också ut.

Pris:
Priset varierar mellan ca 6 000 kr för korta resor upp till 24 000 kr för långa. För avgiften får volontären omhändertagande vid ankomsten, introduktionskurs med språklig och kulturell orientering, mat, boende, placering på lämpligt projekt och lokala transporter.

Kostnad för flygresa tillkommer.

Om företaget:

Grundades av Emma Höjer, Stefan Sterve och Maria Olsson 2005. Har idag en anställd i Sverige och lokala samarbetsorganisationer i respektive projektland. Läs mer på www.volontarresor.se

För kontakt och mer info:

Maria Olsson  08 – 23 93 00   eller 070-4326457