Motormännen

Semesterbensinen billigast i öststaterna

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2003 10:00 CEST

Den billigaste semesterbensinen hittar svenskarna
i öststaterna men också i vissa medelhavsländer
ligger bensinpriset betydligt lägre än vad som är
vanligt i Sverige. Det visar en färsk prisjämförelse
från Motormännens Riksförbund.

Den dyraste bensinen i Europa hittar semestersvenskarna i Nederländerna där bensin 95 oktan kostar 10,63 kr litern. Andra dyra bilsemesterländer är Storbritannien och Finland, som båda hade literpriser klart över tiokronan i fredags, den 4 juli. Även i Norge kostar bensinen över 10 kr litern och i Danmark balanserar man på gränsen. På hemmaplan klarade sig svenskarna i slutet av förra veckan undan med 9,38 kr för en liter bensin, 95 oktan.

Billigaste bensinen vid prisjämförelsen den 4 juli fanns i öststaterna. Extremt billigt är det i Ryssland och Ukraina där en liter kostar 2,68 respektive 2,90 kr. I Lettland, Estland och Litauen ligger priserna på ca 5,50- dryga 6 kr/liter. Bensinpriserna i medelhavsländer som Spanien och Grekland ligger dryga 2 kr/liter under det svenska priset medan det i Italien är snäppet dyrare, 9,56 kr litern. På Kanarieöarna där många svenska hyr semesterbil kostar bensinen ca 5 kr litern.

- Om man ska ge de bilburna svenskarna på europasemester några råd så blir det att planera tankningen noga innan några landsgränser passeras. En genomtänkt planering kan spara åtskilliga hundralappar. I Luxemburg är literpriset 7 kr medan det i Nederländerna är 10,63 och i Tyskland 9,81. I Österrike, ett annat gränsland till Tyskland, är literpriset ca 2 kr lägre, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens Riksförbund. Ett annat gott råd är att vika av från de stora motorvägarna och tanka i någon närbelägen by eller stad. Här håller bensinstationerna ofta lite lägre priser än vad som är fallet vid motorvägarna

Pumppriser, bensin 95 oktan den 4 juli2003
Land Pris/liter (sv kr)