Svensk Mjölk AB

Semifinal i Årets Kock: dubbelt upp för firma Jerrhag & Eriksson

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2004 16:55 CEST

I Karlstad avgjordes i dag den andra av två semifinaler i Årets Kock 2005 – det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Andreas Jerrhag, 31, från Jerrhag & Eriksson Gastronomi i Sundbyberg tog hem förstaplatsen bland de tolv tävlande kockarna som alla lagade var sin rätt med reninnanlår som huvudråvara. På andra plats kom hans kompanjon Stefan Eriksson, 30. Cateringfirman Jerrhag & Eriksson Gastronomi har de drivit tillsans sedan ett år tillbaka. Båda är direktkvalificerade till finalen som hålls i Stockholm den 10 februari 2005.

Andreas Jerrhags vinnarrätt bestod av sockersaltat dillstekt reninnanlår, vichysoissecrème med potatis- och purjolökschips, kokta grönsaker med citronsmör och bouquet garni, rökt revben med farin och mörk rensky. Juryns motivering löd: ”Finstämda smaker med svensk klang”.

Andreas har alltid haft ett stort intresse för mat. Redan som åttaåring bestämde han sig för att bli kock. Han beskriver sig som ambitiös, intresserad och med förmåga att anpassa sig till olika köksmiljöer. När Andreas inte står vid spisen ägnar han mycket tid åt att läsa matlitteratur och umgås med familjen.

Andreas kompanjon Stefan Eriksson, också han från Jerrhag & Eriksson Gastronomi, placerade sig på andra plats i semifinalen. Hans rätt bestod av kolgrillat reninnanlår med svamptarte, jordärtskocka och äppelcrème, renlägg med grönsaker, renmärg och lagerbladsky.

Stefan beskriver sig som noggrann, ambitiös och ordningsam. Han hämtar inspiration till sitt skapande genom människor, matlitteratur och resor.

I juryn ingick Gert Klötzke, (ordf.), Årets Kock 1986, professor i gastronomi vid Umeå universitet, Gripsholms Värdshus, Mariefred, Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Håkan Thörnström, Thörnström Kök, Göteborg, Melker Andersson, F12, Grill, Restaurangen m.fl., Stockholm, Thomas Drejing, Kronovalls Vinslott, Tomelilla samt Malin Söderström, Restaurang Moderna Museet, Stockholm.

Den första semifinalen hölls i Malmö den 22 oktober då Håkan Olsson, Mötesplats Österlen, Löderup och Christian Moborg, Restaurang 28+, Göteborg kvalificerade sig till finalen. Senare i höst kommer juryn att utse två finalister till bland alla de som kommit på delad tredje plats i semifinalerna. Totalt blir det sex finalister i Årets Kock 2005 – det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Sveriges mest prestigefyllda kocktävling där vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj.

För ytterligare information:
Vinnare, semifinal Malmö, Håkan Olsson, mobil: 0739-49 73 87
Tvåa, semifinal Malmö, Christian Moborg, mobil: 0708-932109
Gert Klötzke, juryns ordförande, Årets Kock 1986,
mobil: 0705-60 19 52
Kristofer Nilsson, presschef, Årets Kock, mobil: 0702-46 61 97

Tävlingen Årets Kock har i över tjugo år arrangerats av Sveriges mejeriföretag (Arla Foods, Falköpings Mejeri, Gefleortens mejeriförening, MILKO, Norrmejerier och Skånemejerier) i samverkan med Gastronomiska Akademien, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svenska Kockar. Tävlingen är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj, erövrar titeln Årets Kock och blir medlem i Föreningen Årets Kock.