Svensk Mjölk AB

Semifinalisterna till Årets Kock 2005 utsedda

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2004 13:13 CEST

24 kockar gör upp om finalplatserna
132 kockar kände sig manade. 24 av dem blev kallade. De kommer från Umeå i norr till Skanör i söder och ska tävla om finalplatserna i Årets Kock 2005 – det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Sveriges mest prestigefyllda kocktävling där vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj. Semifinalerna hålls i Malmö den 22 oktober och i Karlstad den 26 oktober.

Uppdraget var att komponera ett recept på en varmrätt baserad på reninnanlår i valfri form med minst en mejeriprodukt och fritt antal tillbehör. Det är detta recept som ska tillagas och bedömas på semifinalerna. Efter ett omfattande arbete med att granska alla insända recept har juryn utsett följande semifinalister (i bokstavsordning):

Semifinal i Malmö 22 oktober:
Anders Martinsson, Lagmark Gastronomi, Helsingborg.
Anders Paulsson, Restaurang OZ emellan, Helsingborg.
Andreas Rolk, Restaurang Fond, Göteborg.
Christian Moborg, Restaurang 28+, Göteborg.
Daniel Pembert, Kramer Gastronomi, Malmö.
Daniel Rolk, Restaurang Fond, Göteborg.
Ebbe Vollmer, Restaurang Bloom, Malmö.
Håkan Olsson, Mötesplats Österlen, Löderup.
Karin Andersson , Trädgår´n, Göteborg.
Marcus Westerlund, Sjömagasinet, Göteborg.
Martin Hansen, Skanör Gästgifvaregård, Skanör.
Simon Lundén, Swea Hof Restaurang & Bar, Göteborg.

Semifinal i Karlstad 26 oktober:
Anders Sandberg, Pitcher´s, Karlstad.
Anders Wessman, Lustikulla Konferens och Krog, Stockholm.
Anders Wilhelmsson, Teatercafét Bar & Restaurang, Umeå.
Andreas Jerrhag, Jerrhag & Eriksson Gastronomi, Sundbyberg.
Dan Gill, Harrys, Karlstad.
Daniel Frick, Restaurang Lux Stockholm, Stockholm.
Gudjon Bent Sigmarsson, Plaza Hotel Radisson, Karlstad.
Hans Erik ”Laban” Holmqvist, Villa Tottebo, Åre.
Per Ängsås, Stockholm Spis, Stockholm.
Peter Johansson, Restaurang Lux Stockholm, Stockholm.
Per Eriksson, Pumpagatans Skafferi, Karlstad.
Stefan Eriksson, Jerrhag & Eriksson Gastronomi, Sundbyberg.

– Det var oerhört många kvalificerade sökanden. De vi valt ut som semifinalister var alla ett snäpp bättre i sitt recept och sin komposition. Det kommer att bli mycket intressanta semifinaler, säger juryns ordförande Gert Klötzke.

Fyra semifinalvinnare, två från varje semifinal, går direkt vidare till finalen. Övriga finalister väljs ut av juryn när båda semifinalerna är avslutade. Totalt kvalificerar sig sex personer till finalen i Stockholm den 10 februari 2005.

I juryn som valde ut semifinalisterna ingick Gert Klötzke, (ordf.), Årets Kock 1986, professor i gastronomi vid Umeå universitet, Gripsholms Värdshus, Mariefred, Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, Anders Dahlbom, Årets Kock 1993, Trädgår´n, Göteborg, Melker Andersson, F12, Grill, Restaurangen m.fl., Stockholm, Thomas Drejing, Kronovalls Vinslott, Tomelilla samt Malin Söderström, Restaurang Moderna Museet, Stockholm.

För ytterligare information:
Gert Klötzke, juryns ordförande, Årets Kock 1986,
mobil: 0705-60 19 52
Marcus Karlsson, projektledare, Föreningen Årets Kock,
mobil: 0702-80 17 00
Kristofer Nilsson,pressansvarig, Årets Kock,
mobil: 0702-46 61 97

Tävlingen Årets Kock har i över tjugo år arrangerats av Sveriges mejeriföretag (Arla Foods, Falköpings Mejeri, Gefleortens mejeriförening, MILKO, Norrmejerier och Skånemejerier) i samverkan med Gastronomiska Akademien, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svenska Kockars Förening. Tävlingen är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj, erövrar titeln Årets Kock och blir medlem i Föreningen Årets Kock.