Svensk Mjölk AB

Semifinalisterna till Årets Kock 2006 utsedda: 24 kockar gör upp om finalplatserna i SM

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 11:09 CEST

140 kockar kände sig manade. 24 av dem blev kallade. De kommer från Ishotellet i Jukkasjärvi i norr till Skanörs Gästgifvaregård i söder. Här finns både arbetskollegor och gifta par. Alla ska de tävla om finalplatserna i Årets Kock 2006 – det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Sveriges mest prestigefyllda kocktävling där vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj. Semifinalerna hålls i Malmö den 21 oktober och i Härnösand den 27 oktober.

Uppdraget var att komponera ett recept med hälleflundra som huvudråvara, samt ett fritt antal tillbehör och minst en mejeriprodukt. Det är detta recept som ska tillagas och bedömas på semifinalerna. Efter ett omfattande arbete med att granska alla insända, anonymiserade recept och tillhörande bilder har en jury med några av Sveriges främsta kockar utsett följande semifinalister (i bokstavsordning):

Albin Wessman, Restaurang Bon Lloc, Stockholm
Tommy Myllymäki, Hotell Borgholm, Borgholm
Torbjörn Lilius, Restaurang Hipp, Malmö
Ulrika Brydling, Marmite Matsal, Åre

– Det är intressant att se flera nya namn bland semifinalisterna och roligt att två tjejer har tagit sig till semifinal i år. Konkurrensen är stenhård, Sverige har aldrig haft så många duktiga kockar och bara att ta sig till semifinal är en bragd, säger juryns ordförande Fredrik Eriksson.

Fyra semifinalvinnare, två från varje semifinal, går direkt vidare till finalen. Övriga finalister väljs ut av juryn när båda semifinalerna är avslutade. Totalt kvalificerar sig sex personer till finalen i Göteborg den 1 februari 2006.

Juryn som valde ut semifinalisterna bestod av Fredrik Eriksson (ordf.), Årets Kock 1987, Långbro Världshus, kreativ ledare Restaurangakademien, Stockholm, Thomas Drejing, Kronovalls Vinslott, Tomelilla, Melker Andersson, F12, Grill, Restaurangen m.fl., Stockholm, Stefan Karlsson, Årets Kock 1995, Restaurang Fond, Göteborg, Malin Söderström, Restaurang Moderna Museet, Stockholm samt Gert Klötzke, Årets Kock 1986, professor i gastronomi vid Umeå universitet, Gripsholms Värdshus, Mariefred.

Fredrik Eriksson, juryns ordförande, 070-349 60 68
Hanna Halpern, general, Årets Kock, 070-555 82 82
Kristofer Nilsson, presschef, Årets Kock, 070-246 61 97

Tävlingen Årets Kock har i över tjugo år arrangerats av Sveriges mejeriföretag (Arla Foods, Falköpings Mejeri, Gefleortens mejeriförening, MILKO, Norrmejerier och Skånemejerier) i samverkan med Gastronomiska Akademien, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svenska Kockar. Tävlingen är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj, erövrar titeln Årets Kock och blir medlem i Föreningen Årets Kock.