SU Inkubator

SEMINARIUM: Finns det en magisk formel för att lyckas som social entreprenör?

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2012 08:00 CEST

CSES (Center för Socialt Entreprenörskap Stockholm) möter och stödjer dagligen personer som genom sitt företagande vill bidra till att skapa ett bättre samhälle. Sedan starten hösten 2011 har vi därför samlat på oss massor av kunskap och erfarenhet kring att utveckla sociala innovationer. På vårt seminarium den 13 juni fokuserar vi på konkreta möjligheter och utmaningar för socialt entreprenörskap.

Med hjälp av tre företagsexempel från vår inkubator kommer vi att belysa viktiga aspekter av socialt entreprenörskap: Att mäta och tydliggöra sociala effekter, finansiering av sociala innovationer samt vikten av att skapa ett vinnande team. Här medverkar:

- SVENSK: Tillverkar och säljer ekologiska stickade kläder, grundat av den okonventionella och nyskapande designern Diana Svensk.

- Hoppfull Bemanning: Världens första bemanningsföretag som bemannar hemlösa och hyr ut dem till företag som behöver arbetskraft och vill ta ett socialt ansvar.

- World Volunteer: Organiserar och erbjuder volontärresor till Sydostasien. Som volontär för World Volunteer har man möjlighet att arbeta och utveckla projekt inom utbildning, infrastruktur och ekonomi.

Dessutom medverkar Stefan Krook, grundare av GodEl, som inspirationstalare

Datum: Onsdagen den 13 juni
Tid: 14.00-17.00
Plats: Juristernas Hus på Stockholms universitet, Frescativägen 16, 114 18 Stockholm