Vårdförbundet

Seminarium i Visby 11/7: Läkemedelsmiljarderna kan användas bättre

Pressmeddelande   •  Maj 24, 2003 10:00 CEST

Vårdförbundet arrangerar tillsammans med Apoteket AB ett seminarium under Almedalsveckan i Visby, vecka 28. Seminariet hålls i Bryggarsalen på Strand Hotell, fredagen den 11 juli klockan 9-12. Allmänhet och media hälsas välkomna.

Kostnaderna för läkemedel är i dag mycket högre än de skulle kunna vara. Till exempel består ungefär halva läkemedelsnotan av kostnader för felanvända läkemedel. Men så behöver det inte vara. Det finns många exempel på goda idéer för att minska läkemedelskostnaderna, och därmed få ökat utrymme för andra satsningar. Om detta handlar Apotekets och Vårdförbundets seminarium.

På seminariet medverkar:

Eva Fernvall, ordförande Vårdförbundet
Stefan Carlsson, VD Apoteket AB
Bodil Jönsson, professor Lunds Tekniska Högskola
Rickard Bergström, VD Läkemedelsindustriföreningen

Eva Fernvall medverkar på fler seminarier under Almedalsveckan:
Onsdagen den 9 juli klockan 10-12, Högskolan: ”Homo på jobbet – vem bryr sig?”
Eva Fernvall medverkar på seminarium arrangerat av TCO och projektet Normgivande mångfald. På seminariet medverkar dessutom Arbetslivsinstitutet, försvaret, polisen, LO och RFSL.

Onsdagen den 9 juli klockan 15-16.30, Spegelsalen, Wisby hotell: ”Kan välfärdsstaten rehabiliteras?”
Eva Fernvall medverkar på seminarium arrangerat av Föreningssparbanken. På seminariet medverkar dessutom professor Assar Lindbeck, Ursula Berge (från tankesmedjan Agora), Rolf Lundgren (Riksförsäkringsverket) och Gunnar Wetterberg (SACO).

Torsdagen den 10 juli klockan 10-12, Wisby hotell: ”Framtidens vård och omsorg”
Eva Fernvall medverkar på seminarium arrangerat av Vårdföretagarna och SPF.

För mer information kontakta Björn Sundin, pressansvarig på Vårdförbundet, på 0703-73 18 50 eller e-post.