Olof Palmes Internationella Center

Seminarium med Västsaharas president i riksdagen

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 13:33 CET

Västsaharas president Mohamed Abdelaziz talar onsdagen den 16 november på ett seminarium i riksdagen. Seminariet handlar om Västsaharas framtid och medverkar gör även människorättskämpen Brahim Dahane som fått regeringens Per Anger-pris.

Västsahara, Afrikas sista koloni, skakas av den arabiska våren. Den unga generationen har nått bristningsgränsen och kräver ett slut på Marockos ockupation, även om det innebär krig. Hur ser Västsaharas president på framtiden? Vilken roll kan Sverige spela?

Brahim Dahane finns på plats i riksdagen. President Mohamed Abdelaziz medverkar över länk från de västsahariska flyktinglägren. Palmecentrets generalsekreterare Jens Orback, riksdagsledamöterna Bodil Ceballos (MP) och Abir Al-Sahlani (C), liksom Pål Wrange, docent i folkrätt, medverkar också på seminariet.

Plats: Skandiasalen, Sveriges riksdag, ingång Mynttorget 1, Stockholm
Tid: Onsdag 16 november kl. 9.00-10.30. Frukost serveras från kl. 8.30.
Anmälan: Media anmäler sig till laila.naraghi@palmecenter.se.
Arrangörer: Riksdagens Västsaharanätverk i samarbete med Palmecentret, Emmaus Stockholm och Kristna Fredsrörelsen, med stöd av Olof Palmes Minnesfond.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 26 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se