Energikontoret i Mälardalen

Seminarium om biogas som framtidens fordonsbränsle

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 14:43 CET

Den 24 november anordnar Energihuset i samarbete med Biogas Öst ett eftermiddagsseminarium i Uppsala om biogasen som framtidens fordonsbränsle. Biogasbranschen möter clean tech-branschen för att diskutera möjliga nya vägar för biogasens utveckling.

Energihuset i samarbete med Biogas Öst bjuder in till den andra träffen med Uppsala Energy Club, en satsning för att samla aktörer med kompetens och intresse inom energi- och miljöteknik. Rubriken för denna träff är ”Biogas som framtidens fordonsbränsle – vad krävs i form av finansiering och teknikutveckling?”.

Under eftermiddagen kommer Peter Undén, VD på Swedish Biogas International (SBI), att berätta om företagets lyckade biogassatsningar i såväl Sverige, som USA och Sydkorea, samt ge sin syn på biogasen som framtida fordonsbränsle på kort och lång sikt. Därefter kommer Anders Frisk, Investment Director på Sustainable Technologies Fund, att berätta om hur clean tech-branschen arbetar med att utvärdera och investera i ny miljöteknik.

Plats: Uppsala Science Park, Oscar II

Datum: onsdagen den 24 november

Program:

15.00 Registrering och mingel

15.30 Inledning

16.00 Föredrag

17.00 Diskussionsgrupper med talarna

17.30 Vi bjuder på en lättare buffé

Seminariet är kostnadsfritt men föranmälan krävs till rhiannon.sanders@energihusetuppsala.se senast den 18 november. Välkommen!

För mer information: www.biogasost.se

Vår huvudsakliga uppgift är att arbeta för en hållbar energiutveckling i Mälardalen.