Moderaterna

Seminarium om detaljhandelns framtid i Europa

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 13:38 CET

EU-parlamentariker Anna Maria Corazza Bildt bjuder tillsammans med Svensk Handel och Företagarna in till ett viktigt seminarium om detaljhandelns framtid i Europa.

När Fredag den 4 februari kl. 08.30-12.00 + lättare lunch

Var
Europahuset, Regeringsgatan 65 i Stockholm

EU har under hösten inlett ett brett arbete för att förbättra och stärka den inre marknaden för konsumenter och företag. Kommissionen har inom ramen för detta arbete analyserat tillsynen inom detaljhandeln. Europaparlamentariker Anna Maria Corazza Bildt är parlamentets föredragande för rapporten ”Mot en mer effektiv och rättvis detaljhandel”.

Klicka här för mer information.

Syftet med seminariet är att presentera läget för detaljhandeln i Sverige samt att ge dig, som svensk intressent, möjlighet att komma med inspel till rapporten. Aktuella frågor som fri rörlighet för varor, oskäliga avtalsvillkor, konsumenters tillgång till butiker och produkter, samt hur vi skapar en miljömässigt uthållig detaljhandel kommer att diskuteras av välkända företrädare för företag, myndigheter och konsumenter.
Anmälan Klicka här för att komma till anmälningsformuläret.
För mer information, kontakta Therez Randquist, 0702-96 02 55.

8.30-9.00  Registrering och kaffe
9.00-9.20 Anna Maria Corazza Bildt hälsar välkommen
9.20-9.40 Detaljhandeln i Sverige, Dag Klackenberg, vd Svensk Handel
9.40-10.00 Småföretagens handel – vilka är hindren? Lars Jagrén, chefekonom Företagarna 10.00-10.45 ”Fri rörlighet för varor” - I panelen:   Gunilla Almgren, vd Regab Reglerarmatur  Jörgen Bödmar, vd Designonline   Lena Johansson, gd Kommerskollegium   Dag Klackenberg, vd Svensk Handel   Anneli Petersén, vd Bonvings Skor   Thomas Karlsson, Redaktör Dagens Handel,  moderator