Operation 1325

Seminarium på Södertörn, Aktörer för hållbar fred – om kvinnors inflytande i fredsprocessen

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 11:01 CET

Att som kvinna arbeta för fred och jämställdhet är en riskabel uppgift i världens konflikthärdar. Kvinnorättsaktivister lever under ständig risk att fängslas, utsättas för våld eller dödas för sitt engagemang. För att komma till förhandlingsbordet, en förutsättning för att påverka fred och säkerhetsläget, finns flera hinder på vägen.

I irakiska Kurdistan utgör hedersbrott och misshandel i hemmet ett allvarligt hot mot kvinnor och flickor. Där är även kvinnlig könsstympning ett stort problem. En ny studie visar att 41 procent av de kurdiska kvinnorna tvingats genomlida könsstympning.

I Sudan kan en kvinna bli piskad eller i värsta fall dömas till döden om hon blivit våldtagen. Irak och Sudan har mycket gemensamt. Både är länder där kvinnors rättigheter kränks till följd av att religiösa ledare fått alltmer makt. Både Irak och Sudans författningar grundas på islam och sharialagar. Iraks konstitution inkluderar förvisso en könskvot som ska garantera att minst 25 procent av kandidaterna till parlamentet är kvinnor men den har dessvärre inte uppfyllts sedan 2005. I Sudan ser möjligheterna för kvinnors inflytande dystra ut. Efter att Södra Sudan förklarades självständigt lovade President al-Bashir att ta tillfället i akt att införa ännu strängare sharialagar.

Möt aktivister och politiker från Irak och Sudan. Lär er hur de arbetar för att förbättra kvinnors rättigheter och inflytande. Hör dem diskutera med svenska politiker och forskare om vad som saknas för att kvinnor ska delta i fred och säkerhetsfrågor.

Det finns självklart möjlighet att träffa deltagarna för intervjuer om dessa eller relaterade ämnen intressanta för dina bevakningsområden. Kontakt: Helena Sundman, se nedan.

När? 17 november kl 10.00–11.15. Frukost börjar 9.30

Var? Södertörns högskola, kårlokalen, Alfred Nobels Allé 9, Flemingsberg.

Vilka? Kvinnorättsaktivisterna Amel Taha, (Sudan), Badia Bakr, (irakiska Kurdistan) och Maud Edgren-Schori, lektor Stockholms universitet.

Kontaktpersoner: Hannah Rosenqvist, projektledare, 0730 72 54 59, eller Helena Sundman, infoansvarig, 0736 41 46 16

Arrangör: Operation 1325, http://www.operation1325.se

Operation 1325 är en politisk och religiöst oberoende organisation som arbetar med genomförandet av resolution 1325 i Sverige och utomlands. Målet är att få in kvinnor i alla delar av fredsprocessen, så att de kan påverka situationer innan konflikter bryter ut, när de brutit ut, under fredsprocesser och efter att samhällen ska byggas upp efter konflikter. Operation 1325 informerar, utbildar och utvecklar kapacitet samt påverkar makthavare och allmänhet.

Vi är ett paraply för fem kvinno- och fredsorganisationer: Kvinnor för Fred, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, UN Women Sverige, Riksförbundet Internationella Föreningar för Invandrarkvinnor och Sveriges Ekumeniska Kvinnoförbund.