TEBAB

Seminarium - strategier för skydd av immateriella rättigheter i Kina

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 13:14 CET

Problem med varumärkesförfalskning och piratkopiering i Kina är ett välkänt fenomen som har konsekvenser för bl.a. innovation, tillväxt och sysselsättning. För att drabbas av piratkopiering behöver man inte vara ett stort, välkänt företag. Både stora och små företag är målgrupper, både vad gäller produkter i nischindustrier och vanligare konsumentprodukter. Det är t.o.m. så att ett företag inte alls behöver ha något att göra med Kina affärsmässigt för att löpa en risk att utsättas för piratkopiering av något slag.

Exempel

• Vilka immateriella rättigheter kan man registrera i Kina?
  • Hur kan vi bäst skydda vårt know-how?
  • Hur ska vi hantera våra immateriella rättigheter när vi förhandlar med en kinesisk partner?
  • Bör vi lägga upp en strategi för skydd av våra rättigheter?
  • Hur kan vi skydda våra patent och varumärken när vi är på en mässa i Kina?
  • Hur ska vi agera vid immaterialrättsintrång?

Det är därför viktigt att man som företag, särskilt om har planer på att träda in på den kinesiska marknaden, eller om man redan har etablerat en verksamhet i Kina, vidtar åtgärder för att skydda sina immateriella rättigheter i Kina. Det räcker inte registrera sina varumärken eller patent i Sverige; särskild registrering i Kina är nödvändig för att uppnå skydd.

Genom föreläsningar, exemplifieringar och paneldiskussioner behandlas skydd av immateriella rättigheter i Kina ifrån olika perspektiv.

Seminariets mål är att ge deltagarna en praktisk guide till hur man bäst skyddar sina varumärken, patent och andra immateriella rättigheter i Kina.

ALLMÄN INFORMATION

Tid och plats: Torsdagen den 4 februari, klockan 13:30 – ca 20:00. Kaffe och registrering från klockan 13:00. Teknikföretagen, Storgatan 5, Stockholm

Avgift per deltagare: 300 kronor exklusive moms (kaffe, buffé och dryck samt dokumentation ingår).

Vid avbeställning 2 veckor före seminariet debiteras 50 % av avgiften, därefter hela avgiften. Vi förbehåller oss rätten att vid för få anmälda ställa in ett seminarium med kort varsel

Målgrupp: Seminariet vänder sig främst till små- och medelstora företag som har intresse och frågor kring skydd av immateriella rättigheter i Kina

Sista anmälningsdag: Fredagen den 15 januari

Anmälan: Via e-post till Kristina Ros kristina.ros@teknikforetagen.se