Socialmedicinsk tidskrift

Senaste forskningen kring missbruk och missbruksvård i Sverige

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2015 13:59 CET

Nytt nummer ute av Socialmedicinsk tidskrift!

I senaste numret av Socialmedicinsk tidskrift (Nr 4, 2015) ”Tema: Missbruk 2015” diskuteras bland annat missbruksvård i Sverige, ökad narkotikadödlighet, förändrade drogmönster och konsekvenser av ekonomistyrning inom missbruks- och beroendevård.

Innehållsförteckning:

Ledare/temaledare:

1. Kritiska granskningar av hälso- och sjukvårdens funktioner – ensidiga lösningar för behandling och överförskrivning av läkemedel av Bo JA Haglund
  2. Marknadsstyrning och missbruksvårdens medikalisering av Jan Halldin & Gunnar Ågren

Temaartiklar:

1. Missbrukare i vård och behandling igår och idag – en personlig tillbakablick med fokus på läkarrollen av Jan Halldin
  2. Stor ökning av narkotikadödsfall och förändrade drogmönster av Anna Fugelstad
  3. Ansvarsförskjutning och skamstruktur – konsekvenser av ekonomistyrning? Av Ulla Bertling
  4. Utvecklingen inom socialtjänsten – reflektioner från en socialarbetare från ”golvet” av Ann-Marie Strömberg
  5. Läkaren, receptblocket och missbrukarna av Jan Halldin
  6. Missbruksvårdens medikalisering av Gunnar Ågren
  7. Opioidepidemin i USA av Gunnar Ågren
  8. Convictus – en förening för hemlösa av Claes Heijbel

Bokrecensioner:

1. Är den restriktiva narkotikapolitiken skadlig? Av Gunnar Ågren
  2. Läkemedelsföretagens hänsynslösa profitbegär avslöjas av Jan Halldin
  3. Om fjärilar som flyger i barnets tjänst av Néstor Verdinelli

Forskning och teori:

1. Riskfylld alkoholanvändning hos ungdomar med cannabisproblem av Mats Anderberg & Mikael Dahlberg
  2. Förändring av injektionsbeteende med motiverande samtal för att minska spridningen av blodburna infektioner hos personer som injicerar droger av Lillebil Nordén
  3. Att upptäcka spelproblem – ett pilotprojekt vid ett socialkontor av Mats Anderberg & Mikael Dahlberg
  4. Skam, stigmatisering och framtidstro bland långtidssjukskrivna i ”osynliga” diagnoser av Gunnar Aronsson, Staffan Marklund & Liv Johanne Solheim

Avhandlingspresentation:

1. Epidemiologiska studier på långloppsåkare på skidor – deltagare i Vasaloppet 1955-2010 av Ulf Hållmarker

Krönika:

1. Tvätta händerna! – En socialmedicinsk klassiker av Bengt Starrin

Chefredaktör: Bo J.A. Haglund

Redaktör: Heidi Möller

Temaredaktör: Jan Halldin och Gunnar Ågren

Numret kan beställas via redaktionen@socialmedicinsktidskrift.se (150 kr + porto)

Samtliga artiklar finns kostnadsfritt att ladda ner som PDF:er på Socialmedicinsk tidskrift hemsida

Socialmedicinsk tidskrift (smt) startade 1924 och är en svensk tidskrift med flervetenskaplig inriktning och ett brett ämnesområde i korsningen mellan socialtjänst, socialförsäkringar, socialpolitik, folkhälsa och hälso- och sjukvård. Varje år publiceras sex nummer av Socialmedicinsk tidskrift. Läsekretsen består av en blandning av allmänhet, privata och offentliga organisationer och institutioner, studenter samt ämneskunniga både i Sverige och i övriga Norden. Tidskriften ägs av Stiftelsen Socialmedicinsk tidskrift.