Kopparbergs Bryggeri AB

Senaste nytt från Kopparbergs Bryggeri AB

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 15:08 CET

VD-ord v.8
Denna vecka har våra bryggmästare, Rickhard och Roger, varit på ett bryggeri i England för att brygga Zeunerts Ale. Det låter kanske låter lite märkligt att vi åker till England för att brygga vår Ale, men det är helt enkelt av den anledningen att ölet blivit inbjudet till att vara med på en Ale Festival, som hålls på över 700 pubar runtom i England. Säljstart kommer att ske den 23 mars och under tre veckor därefter kommer man att kunna dricka Zeunerts Ale på pubarna. Om det blir någon fortsättning därefter får vi utvärdera, men det är helt klart en fjäder i hatten för oss att bara få vara med och brygga vårt öl till denna festival. Det är även en chans för våra bryggmästare att få ta del och kunskap av hur de engelska bryggerierna brygger sina Ale-sorter.

Personligen tror jag att Alen kommer att växa även i Sverige. Inte så att det blir någon gigantisk produkt, men tillräckligt för att bidra till att öka ölintresset. Detta är faktiskt något som vi bryggerier på den svenska marknaden måste ta till oss, att öka ölintresset för konsumenterna. Som det ser ut i Sverige idag, så har två stora aktörer 85 % av den svenska restaurangmarknaden, vilket medför att mångfalden av öl är väldigt begränsad där de levererar.
Det jag önskar är att krögarna får upp ögonen och tar till vara på konsumenternas intresse, så att vi kan bygga upp ett riktigt ölintresse i Sverige. Det hade vi alla tjänat på!
Till exempel att göra en sådan här testlansering som vi gör med Zeunerts Ale i England, det hade tyvärr varit stört omöjligt i Sverige.

Trevlig helg!
/Peter Bronsman, VD Kopparbergs Bryggeri AB