Senea AB

Senea får order värd 15,5 Mkr av Actaris

Pressmeddelande   •  Jun 12, 2003 12:24 CEST

Elmätningsföretaget Senea har fått en första order från partnerbolaget Actaris Technologies, värd 15,5 Mkr. Ordern avser komponenter för fjärravlästa elmätare som ska levereras till flera olika nätbolag under året.

Ett tidigare tecknat partneravtal mellan Senea och Actaris innebär bland annat att Actaris, mot en licensavgift, integrerar Seneas CustCom-teknologi i sina elmätare.

– Ordern från Actaris är ett viktigt steg framåt för vårt partnerskap. Tillsammans står vi mycket starkt rustade på en marknad som kommer att omsätta drygt 10 miljarder inom en sexårsperiod, säger Annette Brodin Rampe, VD för Senea.

Hittills har sex av de åtta elnätbolag som har kontrakterat en fullskalig utbyggnad av fjärravlästa elmätare i Sverige valt Seneas elmätarteknologi.

– Senea har haft kontakter med nätbolagen under lång tid, men många potentiella affärer har blockerats av politiska dimmor kring elmätningen. Nu när dimmorna har skingrats ser jag fram emot avsevärt mer konkreta samtal, säger Annette Brodin Rampe.

Ett riksdagsbeslut som fattades under gårdagen innebär att krav på månadsvis mätning för samtliga elkunder införs den 1 juli 2009. Det betyder att totalt cirka fem miljoner fjärravlästa elmätare behöver installeras i Sverige under den kommande sexårsperioden.

För mer information kontakta:
Annette Brodin Rampe, VD Senea AB
E-mail: anbr@senea.se
Se även: www.senea.com

Senea AB är marknadsledande i Norden inom området system för masskommunikation av energimätdata och har hittills levererat cirka 130 000 kommunikationsterminaler. Bolagets kunder är nätbolag, energiföretag och fastighetsbolag som vill utveckla sin verksamhet med modern informationsteknik. Senea omsatte 56 miljoner kronor år 2002. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista sedan juni 1994. Huvudkontoret är beläget i Åkersberga.