Senea AB

Senea levererar elmätningssystem till Boo Energi

Pressmeddelande   •  Maj 22, 2003 10:22 CEST

Senea levererar elmätningssystem till Boo Energi

Elmätningsföretaget Senea har fått en order från Boo Energi värd 16,7 Mkr. Senea ska leverera, montera och driftsätta ett modernt fjärravläsningssystem hos Boo Energis samtliga elnätskunder.

Boo Energi, ekonomisk förening med cirka 12 000 elnätskunder i Stockholms skärgårdsområde, är sedan tidigare kund till O-listenoterade Senea och användare av CustCom-systemet. Den nya ordern gäller fjärravlästa elmätare till återstående cirka 10 000 elkunder.

Boo Energis nätområde omfattar Saltsjö-Boo samt mindre delar av kommunerna Värmdö och Vaxholm. Utbyggnaden av moderna fjärravlästa elmätare beräknas vara slutförd under 2004.

– Investeringen kommer att minska vår administrativa börda och bidra till ett driftsäkrare och effektivare elnät. Samtidigt blir våra medlemmar och kunder bland de allra första i Stockholmsregionen som får lättlästa elräkningar som baseras på verklig förbrukning, säger Olof Samuel, styrelseordförande i Boo Energi.

Boo Energi är det åttonde elnätbolaget hittills i Sverige som beslutat om en fullskalig utbyggnad av fjärravlästa elmätare. Av dessa har sex valt Seneas CustCom-system.

– Seneas marknad är nu på väg att ta fart på allvar. Jag är övertygad om att Boo Energis framåtanda och satsningar på kundnytta och driftsäkerhet inom kort kommer få efterföljare i hela Stockholmsregionen, kommenterar Annette Brodin Rampe, VD för Senea.

Projektet kommer att genomföras i samarbete mellan Senea och partnerföretaget Actaris Technologies.

Senea har tidigare beslutat om en nyemission som bedöms ge ett kapitaltillskott om totalt 24,5 Mkr i två steg. Teckningstiden löper mellan den 30 maj och den 13 juni 2003. Det första steget av nyemissionen, ca 12 Mkr garanteras av Seneas huvudägare.

För ytterligare information:
Annette Brodin Rampe, VD Senea AB, tel 070-575 37 37