Zita - Folkets Bio

Seoul-Stockholm 2007 på Zita 10-12 aug!

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2007 13:05 CEST

Seoul-Stockholm är den första svenska filmfestivalen som fokuserar på enbart koreansk film!

Det är tänkt att festivalen ska bli en ny plattform där svensk publik ska få se koreansk film som de annars inte hade fått upp ögonen för. Denna första årgång fokuserar vi på några utvalda pärlor från senare år som vi tycker har gått alldeles för obemärkt förbi!

Initiativet till festivalen togs av festivaldirektören Johannes Palmroos som organiserat allt från scratch. Till nästa år planeras en rejäl expansion av festivalen, målet är att den skall vara tillräckligt intressant och unik för att locka publik från hela Norden.

Nedan följer en översikt av årets program:

Marathon (2005)
Regi: Jeong Yoon-cheol
Marathon handlar om den autistiske killen Cho-won, skickligt spelad av Jo Seung-woo, som fångar ens totala uppmärksamhet från första sekunden i bild. Cho-won går i en skola för personer med autism och kommer där i kontakt med en coach som hjälper honom att utveckla hans stora intresse; löpning. Tillsammans med sin tränare når han häpnadsväckande resultat, men hans handikapp ger upphov till oväntade problem… Ackompanjerad av piano och stråkar (utan att det någonsin blir överdrivet) får vi följa Chowons vackra resa till den slutgiltiga tävlingen. Ett väl genomtänkt manus utan transportsträckor och en huvudrollsprestation som kan få den mest känslokalla att le placerar denna öppningsfilm bland festivalens mest sevärda och hjärtvärmande.

Failan (2001)
Regi: Song Hae-Seong
Kang-Jae (Choi Min-Sik) är en ganska misslyckad gangsterföredetting som p.g.a. sin ekonomiska situation går med på att gifta sig med en kvinna han aldrig har träffat, Failan (Cecilia Cheung). Trots att Kang-Jae aldrig har mött sin hustru blir hon snart den viktigaste personen i hans bistra tillvaro. Strålande rollprestation av Choi-Min Sik som många nog känner igen från ”Old Boy”.

Traces of love (2006)
Regi: Dae Seung-Kim
Traces of love handlar om den ökända olyckan då ett köpcenter i Seoul kollapsade med förödande konsekvenser. Vi får följa åklagaren som har hand om fallet och se hur han hanterar olyckshändelsen både privat och officiellt. Öppningsfilm på förra årets Pusanfestival!

Oasis (2002)
Regi: Lee Chang-Dong
Lee Chang-Dongs mästerverk ”Oasis” är berättelsen om vänskap utanför våra samhällskonventioner. Socialt missanpassade Jong-Du träffar Gong-Ju, en kvinna med en allvarlig cp-skada, och de upptäcker att deras situationer kanske inte är helt olika. Med ett träffande bildspråk och samhällskritiskt perspektiv kan ”Oasis” inte annat än beröra.

Springtime (2004)
Regi: Ryoo Jang-Ha
Choi Min-Sik (Old Boy, Shiri m.fl) spelar i ”Springtime” en kompositör och trumpetspelare som flyttar ut på landsbygden för att lämna sina sorger bakom sig. Han börjar jobba som musiklärare och övertar ansvaret förskolans blåsorkester. Detta visar sig inte vara helt oproblematiskt av flera skäl och plötsligt är tillvaron minst lika komplicerad som i hans tidigare liv.

www.seoul-stockholm.com

För mer info och bilder maila press@seoul-stockholm.com