Blås och Knåda

Separatutställning: Bjuda, keramik Lasse Frisk

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 08:34 CEST

blås&knåda 23 oktober – 14 november 2004

”Som keramiker kan man inte undgå den blåmålade dekor som finns runt om i världens keramiska fatabur, där man gör eller har gjort keramik – Kina, Japan, Mexico, Indien, Danmark, England, Italien m fl och i Sverige: Rörstrand och Gustavsberg. I alla tider har man gjort och gör ännu blåmålad keramik, i fajans, porslin, stengods, lergods mm.

Handkammare i slott och herrgårdar har starkt inspirerat mej just för sin frikostighet, sin fest och sin mångrikedom i att bjuda till. Jag vill skapa en känsla av just denna keramikglädje med min utställning, där inga reservationer på form och mönster finns. Det är samtidigt med respekt man arbetar med en så klassiskt dekorart som just det blåmålade, som kräver att med endast koboltoxiden som färg få fram en oändlig rikedom i de blå nyanserna. Handkammaren med sin rikedom av föremål såsom såskannor, chokladkoppar, tekoppar, vällingfat, soppfat, assietter, uppläggningsfat – listan kan bli oändlig – visar tecken på en aldrig sinande fantasi, och just glädje i tingen”.

Lasse Frisk är utbildad på Konstfack och sedan många år medlem i blås&knåda. Han har haft ett 100-tal separatutställningar i Sverige, USA, Indien, Mexico m fl och utfört många utsmyckningar. Han är representerad på flertalet länsmuseer samt Nationalmuseum och Röhsska museet.

Välkommen att träffa konstnären på blås&knåda dagarna före vernissage, nämligen 21 och 22 oktober. Ring gärna och boka tid, tfn 08-442 02 56.

Pressbilder samt Lasse Frisks CV-lista finns på ww.blasknada.com
För ytterligare information vänligen kontakta Boel Widell Henrikson, intendent,
tfn 08-442 02 56, e-post boel.henrikson@blasknada.com eller Lasse Frisk, tfn 0144-332 24, e-post lassefrisk@hotmail.com