GIL

Ser fram emot Stört Folk i affären

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2019 13:24 CEST

I samband med En öl- och whiskymässa i Göteborg den 12-13 april 2019 lanseras två nya öl med syfte att förbättra världen.

Stört Folk är en folklig uppföljare till den mycket populära och prisbelönta CP-ölen, som lanserades 2013. Bakom ölen står förstås assistanskooperativet GIL, som blivit uppmärksammat för sitt nydanande och innovativa sätt att driva frågan om funktion och jämlikhet.

Stört Folk ska, liksom CP-ölen och uppföljaren Retard Beer, påminna om att vuxna personer med funktionsnedsättning har behov som inte skiljer sig nämnvärt från någon annans.

- Personer med funktionsnedsättningar är i regel inga ufon, även om vi inte lämnar några garantier, säger Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL.

Nu hoppas man på GIL att Stört Folk ska ta sig in i vardagsrummen och vara en del av ett ställningstagande: Ingen ska ha andra förutsättningar till jämlikhet och delaktighet enbart på grund av medfödd eller förvärvad funktionsnedsättning.

Stört Folk kommer till butikerna under första halvan av maj. Ölen kommer då att finnas tillgänglig i livsmedelsbutiker i Göteborgsområdet, för att senare förhoppningsvis spridas till några hundra butiker inom Axfood-kedjan.

Stört Folk är en klassisk IPA med maltig smak, en välbalanserad beska och inslag av citrus, grapefrukt och blommighet.

STÖRD STARK – FÖR DEN GODA SMAKEN, OCH DEN GODA SAKEN

I kollektionen Störd kommer också en starköl. Denna gång blir det en frisk och lätt lager i tysk stil. Störd Stark finns på Systembolaget från den 2 maj 2019.

Varför tycker GIL att öl är en lämplig budbärare för sitt förändringsarbete? Jo, öl är gott och trevligt samtidigt som alkohol och funktionsnedsättning i kombination är tabu-belagt. Får du verkligen dricka öl? Jag vill ringa din mamma för att kolla så det stämmer, kan man få höra på krogen om man sträcker fram sitt kort för att beställa en vanlig lager.

- Det är riktigt rubbat att man i samhället inte tar större ställning för funktionsnedsattas rättigheter och möjligheter. Varför är det okej att det finns en grupp människor som utestängs från att delta i samhället? Vem vill tillhöra den gruppen? Det är inte direkt så att vi valt den här situationen. Den är för det allra flesta en slump orsakad av något ingen kan rå på, säger Anders Westgerd.

SOM FOLK ÄR MEST

GIL driver vid sidan av sin ordinarie verksamhet (personlig assistans) opinion för att synliggöra personer med funktionsnedsättning och minska olika typer av diskriminering mot denna grupp. Fokus ligger på att synliggöra problem och fördomar på ett sätt som provocerar till samtal och eftertanke.

- Mest är vi vanligt folk som gillar att dricka en pilsner då och då. Det händer att vi går på bortamatch, drar till parken eller köper en ny Gucciväska. Ibland är vi förstås förjävliga, svär och vaskar. Vi är lite som folk är mest, konstaterar Anders Westgerd.

Ölen bryggs i samarbete med Beersmiths, ett lokalt göteborgsbryggeri. De beskriver sig som ett bryggeri som producerar ett brett spektra av öl och har en lust att utmana gränserna för vad som kan göras.

Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL
0761-07 10 20 / anders@gil.se

GIL är en organisation som samordnar personlig assistans för människor med funktionsnedsättning. Organisationen drivs utan vinstintresse och har som målsättning att hjälpa sina medlemmar att leva på det sätt de själva vill.