Serena Software - Norden

Serena gör applikationsutveckling mer mobilt och socialt

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2012 09:13 CET

IT-chefer kan godkänna utrullningar via mobilen

Organisationer känner pressen att utveckla applikationer snabbare än konkurrenter och många väljer därför att kontinuerligt rulla ut nya applikationer. Det är bakgrunden till att Serena Software gör en uppdatering av sina befintliga produkter och lanserar en rad nya lösningar för att stödja utvecklingen.

-       En kontinuerlig utrullning kräver sina verktyg och därför lanserar vi en rad lösningar för att orkestrera dessa processer och effektivt hantera hela livscykeln för applikationshantering, säger Urban Thelin på Serena Software.

Kärnan i lanseringen är att erbjuda lösningar som fullt ut kan utnyttjas i traditionella miljöer men också via mobilen, molnet och sociala verktyg. Lösningarna gör det enklare att automatisera kontinuerlig utrullning av applikationer antingen på plats eller via molnet. De gör det också möjligt att se releaseinformation, analys och nyckeldata via mobila enheter, oavsett om det handlar om surfplattor eller smartphones.

-       Många företag har idag en betydande del av sin verksamhet på nätet och det kräver att de agerar snabbt, speciellt när det gäller att utveckla externa applikationer, säger Urban Thelin.

-       Första steget tog vi i våras när vi lanserade konceptet orkestrerad IT, som togs emot väl. Därefter har vi fört en fortsatt dialog med företag för att lösa de utmaningar som de nu står inför.

Lanseringen består av:

Nya Serena Release Manager med stöd för kontinuerlig utrullning

Serena Release Manager som sedan tidigare stödjer verksamhetsdriven release management, stödjer nu även utvecklardriven release management. Det innebär bättre stöd för kontinuerlig utrullning.

Nya Serena Release Manager stödjer nu också intelligenta utrullningar. Det innebär att endast det som förändrats i releaseversionen rullats ut, vilket vinskar utrullningstid, kostnader och risker.

I lösningen ingår också förbättrad utrullningskapacitet med schemaläggning och spårning kopplat till Amazon Web Services.

Serena Service Manager med stöd för sociala verktyg

Nya Serena Service Manager har en “feed” som gör det möjligt för beslutsfattare att bevaka och delta i anpassade aktivitetsströmmar. Det gör det möjligt att lösa uppgifter snabbare och via “feeden” samarbeta med medarbetare och partners, “följa” en person eller ett ärende och få uppdateringar via Twitter, Yammer, epost eller SMS.

Serena lanserar Mobile Request Center med koppling till mobile enheter

Serena Mobile Request Center gör det möjligt att hantera ”request fulfilment” via mobilen. Det gör att användare kan få tillgång till tjänster och kopplade SLA:s, och skicka in, övervaka, genomföra eller godkänna begäran från alla olika typer av mobila enheter, med support för iPhone, iPad, Blackberry och Android. Användare kan enkelt övervaka status på begäran och nyckeltal via mobilen, vart de än befinner sig.

Serena Mobile Dashboard – ger dig IT analys via iPad

Nya Serena Mobile Dashboard ger tillgång till viktig analysdata via iPad. Chefer kan via iPad få tillgång till och interagera med de senaste KPI:erna och dashboards. Lösningen har intuitiv “drill-down” och gör det enkelt att manipulera data och är snabb att personalisera. Det gör att användare får rätt information i rätt tid. Serena Mobile Dashboard finns nu tillgänlig i Apple App Store.

Serena Business Manager med social funktionalitet för processhantering

Serena Business Manager är en plattform för processhantering och är mittpunkten i Serenas concept med orkestrerad IT. I den uppdaterade lösningen ingår en “feed” som gör det enklare för beslutsfattare att nå varandra och samarbeta kring aktuell information som är viktig för deras arbetsuppgifter. Uppdateringar kan fås i realtid via via Twitter, Yammer, epost och SMS.

Om Serena Software
Serena Software är världens största oberoende leverantör av lösningar för Application
Lifecycle Management, ALM. Företaget stödjer stora företag runt om i världen med effektiva
IT-lösningar som ger tydliga konkurrensfördelar.

Serena Software har närmare 4000 kunder och en miljon användare världen över och
huvudkontoret ligger i Silicon Valley, USA. Det svenska kontoret är baserat i Stockholm. För
mer information, vänligen besök: www.serena.com/geo/se