Universal Music Sweden

Serenades skriver världskontrakt i USA- label kompisar med Robyn & Feist

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 12:59 CET

Pressmeddelande4 November 2011

Serenades - duon bestående av Adam Olenius och Markus Krunegård - skrev nyligen på ett världsomspännande avtal med amerikanska major labeln Interscopes underlabel Cherrytree Records.

Det är chefen Martin Kierszenbaum, (Chairman, Cherrytree Records & President, A&R Pop/Rock, Interscope Records)

som själv föll för bandet och deras hyllade debutalbum "Criminal Heaven". Han har tidigare kontrakterat bl a vår svenska Robyn och Feist som alltså ligger på samma label.

Serenades internationella karriär startade för ett par dagar sedan då låten "Oceans" samt videon gjordes tillgänglig som en free download.

Engelska tidningen The Guardian valde igår bandet till  deras "Band of the day" och hyllar dom med att bland annat säga:

...their track Earthquakes is one of the best – that is to say most swooningly beautiful – we've heard all year. Not that it's a competition or anything, but Polly et al should just be grateful they don't open the Mercurys to entrants from Scandinavia.

Artikeln finns här:   http://www.guardian.co.uk/music/2011/nov/02/new-band-day-serenades?INTCMP=SRCH

I mitten av november släpps den interntionella debut EP:n "Come Home" med en album release planerad till April 2012.

Serenades gör sina första internationella spelningar också kring EP releasen:

22 Nov  LondonElectricity Showrooms

23 Nov  LondonSlaughtered Lamb

24 Nov  Berlin                         Comet Club

26 Nov  Munichon3 Festival @ BR Funkhaus

12 Dec  Los AngelesBardot

13 Dec  Los AngelesBootleg

15 Dec  New YorkKnitting Factory

16 Dec  New YorkMercury Lounge

Därimellan gör de också en del svenska spelningar:

2 Dec  Malmö Babel

3 Dec  Uppsala V-Dala Nation

8 Dec  Göteborg Nefertiti

9 Dec  Stockholm Debaser Medis

Serenades själva befinner sig just nu i alperna i Schweiz för att spela in en video till den aktuella singeln "Come Home".