Malmö SymfoniOrkester, MSO

Sergio Tiempo till MSO!

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 13:18 CET

Nästa torsdag 11 februari besöker världspianisten Sergio Tiempo åter Malmö SymfoniOrkester, han har blivit en publikfavorit som gästat Malmö Konserthus en gång varje säsong de senaste åren.

Redan vid tre års ålder gjorde Sergio sitt första framträdande och när han var 14 år
debuterade han i serien Great Pianists i Concertgebouw, Amsterdam. Den här gången framför han Rachmaninovs Rapsodi över ett tema av Paganini. Dessutom blir det musik av Tjajkovskij, Stravinskij samt inte minst Malmötonsättaren Jörgen Dafgård.

Vi får vara med om premiären på Dafgårds reviderade version av orkesterstycket Mosaïque Vibrante. Tjajkovskijs Vojevoden och Stravinskijs Eldfågeln framförs även konsertdagen kl 12.00 vid det öppna genrepet med fri entré. På lördag 13 februari är det klassisk Melodifestival med Nalle och Katti Hoflin.
Dags att rösta fram bästa klassiska melodi.

Orkesterns musiker tävlar med varandra i en storslagen symfonisk duell, Nalle sitter självklart med i juryn. Men före allt detta, imorgon 6 februari, gör Musikhögskolans Symfoniorkester och Eva Ollikainen en eftermiddagskonsert i Malmö Konserthus.

DANIEL RAISKIN, DIRIGENT

Sedan 2005 är Daniel Raiskin chefdirigent för tyska Staatsorchester Rheinische Philharmonie, nyligen förlängdes kontraktet till 2013. Från och med säsongen 2008/2009 är han dessutom chefdirigent för Arthur Rubinsteins filharmoniska orkester i Lodz, Polen. Raiskin rankas som en av de mest mångsidiga musikerna i sin generation och hade hunnit etablera sig som en framstående altviolinist innan han beslutade sig för att satsa på en ny karriär som dirigent.
Raiskin föddes 1970 i S:t Petersburg och är utbildad i den främsta rysk-europeiska traditionen. Han studerade viola i S:t Petersburg, Amsterdam och Freiburg. Samtidigt studerade han orkesterdirigering för Lev Savitj i S:t Petersburg och tog mästarklasser för bl a Neeme Järvi, Mariss Jansons, Milan Horvat och Jorma Panula. Raiskin har dirigerat i några av världens mest prestigefyllda konsertsalar, däribland Musikverein i Wien, Berlin Philharmonie, Berlin Konzerthaus, Concertgebouw i Amsterdam, Tonhalle Zürich, Köln Philharmonie, S:t Petersburgs filharmoni, Victoria Hall i Genève, Sala Verdi del Concervatorio Milano, Mozarteum i Salzburg och Lincoln Center i New York. År 2002 utsågs Daniel Raiskin till förste gästdirigent för Wroclaws filharmoniska orkester W Lutoslawski. Med denna orkester har han varit på en rad hyllade turnéer runtom i Polen, Tyskland, Österrike, Schweiz, Belgien och Holland. Daniel Raiskin har samarbetat med solister som Natalia Gutman, Shlomo Mintz, Benjamin Schmid, Peter Jablonski, Alexej Ljubimov m fl. Han tar sig gärna an nyskriven musik och har framfört musik av bl a Alfred Schnittke, Arvo Pärt, Mark Anthony Turnage, Peteris Vasks, Aulis Sallinen, Anders Hillborg och Sofia Gubajdulina. Aktuella och framtida engagemang inkluderar konserter med bl a S:t Petersburgs filharmoniker, Hong Kong Sinfonietta, Stuttgarts Kammarorkester, Stavangers Symfoniorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester.

SERGIO TIEMPO, PIANO

”A colourist in love with the infinite variety a piano can produce.” (Gramophone Magazine)
Som en av de stora pianovirtuoserna i sin generation har argentinsk-venezuelanske Sergio Tiempo snabbt blivit en aktad och mycket omtyckt artist över hela världen. Hans mamma, pianisten Lyl Tiempo, satte honom vid pianot redan innan han var tre och snart därefter gjorde han sitt första framträdande. Därpå följde TV-medverkan samt konserter i London och vid Menton-festivalen. När han var 14 år, 1986, debuterade han i serien Great Pianists i Concertgebouw, Amsterdam. Konserten spelades in och var den första i raden av många skivutgivningar, de flesta producerade av skivbolaget JVC Victor. Sergio har också spelat in en rad hyllade skivor på EMI:s ”Martha Argerich presenterar”-serie och på Deutsche Grammophon bl a musik av Rachmaninov som fick fem stjärnor av Classic FM och BBC Music Magazine. De stora scenerna i Europa och övriga världen har alla haft besök av Sergio Tiempo. I december 2009 debuterade han med recitaler i Wigmore Hall, London och i Konserthuset i Wien. Han har återvänt flera gånger till Japan där han genomfört inte mindre än sju turnéer. Han har dessutom givit flera dubbelkonserter med sin syster Karin Lechner. Syskonparet har också turnerat i Sydamerika och Europa i sällskap av sin mamma. Sergio har genom åren vunnit flera priser, lovordats av press och publik och är omgiven av många av världens absoluta toppmusiker och inflytelserika orkestrar. Den argentinska stjärnpianisten Martha Argerich är en av hans mentorer och största inspirationskällor.

-------------------------------------------------------

JÖRGEN DAFGÅRD: MOSAÏQUE VIBRANTE

”I Mosaïque Vibrante (1999-2000) har jag tagit fasta på polariteten mellan musikens modellkaraktär och dess fysiskt konkreta sida. Små fragment avlöser varandra. Ordningen kastas om och spänningsfält uppstår här och där mellan det faktiskt inträffade och det förväntade. Det är en lek med minnet och syntaxen - nu känner jag igen mig, men vänta, hur var det nu? - där förbiflimrande pusselbitar ger ledtrådar till ett större sammanhang.” Verkkommentaren är tonsättarens egen om verket som uruppfördes år 2000 på Musikhögskolan i Malmö av Helsingborgs Symfoniorkester och som här får premiär i en reviderad version. Redan i öppningstakterna slås man av den delikata, franskinspirerade och luftiga instrumentationen och det sparsmakade tonmaterialet. Som lyssnare kommer man rakt in i verket redan från början. Musiken är sökande och, som titeln antyder, mosaikartad. Ord som brottstycken, igenkänning och variationer passar väl in på det man hör. Klarinetten har en ledande roll, stråkarna accentuerar med svällande ackord och crescendi, brasset är dämpat och de djupa stråkarna spelar pizzicato. De dynamiska höjdpunkterna blir allt påtagligare och snart kulminerar det korta verket i intensitet och är borta lika plötsligt som det började. Jörgen Dafgård tillhör sin generations mest framgångsrika tonsättare och han blev redan kort efter sin kompositionsutbildning vid Musikhögskolan i Malmö representerad i flera stora sammanhang nationellt såväl som internationellt. Hans briljanta orkesterverk Slöjor belönades år 2000 med första pris i Berwaldhallens kompositionstävling, vilket ledde till flera framföranden med Sveriges Radios Symfoniorkester. Även MSO, Göteborgssymfonikerna och Kungliga Filharmonikerna har framfört verket sedan dess. Slöjor blev också uttaget som ett av tio finalverk i London till den välrenommerade internationella kompositionstävlingen Masterprize och verket fick därigenom en omfattande spridning i etern i Storbritannien och USA. Slöjor följdes av ett flertal verk som till exempel Sinfonia nr 1, beställt och uruppfört av Nordiska Kammarorkestern med Christian Lindberg som dirigent och stråkorkesterverket Volo uruppfört av Musica Vitae under ledning av Petter Sundkvist. Mer information på Jörgens hemsida på www.jorgendafgard.com

Ur programbladet 11 februari 2010 © Rolf Martinsson

-------------------------------------------------------

PROGRAM
Malmö Konserthus Lördag 6 februari 2010 kl 15.00 Musikhögskolans Symfoniorkester / Gästspel Musikhögskolans Symfoniorkester Eva Ollikainen, dirigent Joseph Haydn: Symfoni nr 99 Sergej Prokofjev: Symfoni nr 5 ----------------------------------------------------------

Malmö Konserthus Torsdag 11 februari 2010 kl 12.00 Öppet genrep Malmö SymfoniOrkester Daniel Raiskin, dirigent Pjotr Tjajkovskij: Vojevoden, symfonisk ballad Igor Stravinskij: Eldfågeln, balettsvit (1945) Fri entré

----------------------------------------------------------

Malmö Konserthus Torsdag 11 februari 2010 kl 19.30 Rachmaninov Malmö SymfoniOrkester Daniel Raiskin, dirigent Sergio Tiempo, piano Pjotr Tjajkovskij: Vojevoden, symfonisk ballad Sergej Rachmaninov: Rapsodi över ett tema av Paganini Jörgen Dafgård: Mosaïque Vibrante, premiär av reviderad version Igor Stravinskij: Eldfågeln, balettsvit (1945) OBS! Konsertprogrammet som det presenteras i Säsongsprogrammet är till stora delar ändrat pga reducerad orkesterbesättning. Respighis Roms fontäner och Roms pinjer samt uruppförandet av Jörgen Dafgård utgår.

---------------------------------------------------------

Malmö Konserthus
Lördag 13/2 kl 12.00, 14.00 & 16.00

Den klassiska melodifestivalen
/NALLEKONSERT®
Malmö SymfoniOrkester Per-Otto Johansson, dirigent Katti Hoflin, nallevärd Elever från Skånes musik- och kulturskolor (denna konsert särskilt fokus på klarinett) Dags att rösta fram bästa klassiska melodi. Orkesterns musiker tävlar med varandra i en storslagen symfonisk duell. Nalle sitter självklart med i juryn.

För ytterligare information och bilder kontakta
Helena Linder Jareld Press & Information Malmö SymfoniOrkester Tel 040-630 45 08 helena.linder.jareld@malmo.se www.mso.se