First Sensor Scandinavia AB

Serie 9.5-APD:er med ökad NIR-känslighet till 950 nm

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2016 12:52 CEST

De nya lavinfotodioderna i serie 9.5 från First Sensor har en högre känslighet i våglängdsområdet nära infrarött (NIR), upp till 950 nm. Tack vare deras korta stigtid och ringa mörkerström passar fotodioderna särskilt bra för tillämpningar med låg ljusintensitet och höga modulationsfrekvenser, som laserdistansmätning och laserskanning. Den långsamt stigande förstärkningen hos lavinfotodioderna i serie 9.5 med tröskelspänningen möjliggör exakt och enkel inställning av en hög förstärkningsfaktor.

Serie 9.5-APD:erna från First Sensor erbjuder ett enastående kvantutbyte på mer än 80 procent i området 730–930 nm och kan utrustas med olika bandpassfilter som tillval. De mycket låga ytmonterade keramikhusen passar för reflow-lödning i industriell kretskortsmontering. Ytterligare hus och kapseltyper finns tillgängliga på begäran. Tack vare den egna halvledartillverkningen och omfångsrik utvecklingskapacitet kan First Sensor anpassa alla optiska sensorer till kundernas behov, t.ex. när det gäller känslighet, förstärkning, stigtid eller kapacitans.

De viktigaste kännetecknen för lavinfotodioderna i serie 9.5:

• Ökad NIR-känslighet till 950 nm
  • Kort stigtid och mycket låg mörkerström
  • Flack förstärkningskarakteristik
  • Mycket lågt ytmonterat keramikhus

Typiska användningsområden för de nya serie 9.5-APD:erna med ökad NIR-känslighet är säkerhetsskanners, 3D-mätningar, miljöövervakning, högupplösta LIDAR-system för självkörande fordon samt höghastighetsfotometrar och optisk kommunikation.

Mer information om den här produkten finns på.

Om First Sensor AG

First Sensor AG räknas till de världsledande leverantörerna inom sensorteknik. Företaget utvecklar och framställer standardiserade och specialanpassade sensorlösningar för detektering av ljus, strålning, tryck, flöde, nivå och acceleration för användning inom tillväxtmarknaderna Industrial, Medical och Mobility. First Sensor täcker hela värdekedjan från komponent till färdig sensor.

Vi representeras av drygt 800 medarbetare på sex tyska anläggningar och förfogar dessutom över utvecklings-, produktions- och distributionsverksamheter i USA, Kanada, Kina, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Sverige och Danmark samt har ett världsomfattande partnernätverk. Våra anläggningar genomgår regelbundet certifieringar enligt ISO/TS 16949, ISO 14001, EN ISO 13485, EN 9100 och ISO 9001 med goda resultat – i enlighet med respektive affärsområden.

First Sensor AG är börsnoterat och upptaget som Prime Standard-företag på den tyska börsen i Frankfurt.