Miami Advertising Agency

Seriefigurer blir frimärken

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 22:50 CEST

I samband med den årliga Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg släpper Posten en serie med åtta frimärken som illustrerats av svenska serietecknare. Frimärkena kommer i första hand att marknadsföras via alternativa kanaler.

Posten har under hösten gett gerillabyrån Miami uppdraget att marknadsföra den nya frimärksserien. De första aktiviteterna ägde rum i samband med Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg mellan 25-28 september. Merparten av gerillan skedde i Göteborg, men även för Stockholm och Malmö planeras aktiviteter inom kort. Några av tecknarna, exempelvis Martin Kellerman var på plats i Postens monter under mässdagarna.

Bland de alternativa kanaler som utnyttjades finns exempelvis Postens egna brevlådor och ett udda annonsformat. På stan genomfördes även ett tåg med vandrande frimärken under två dagar. Annonserna kunde ses i GP den 23-25 september.

– Seriefigurer tillhör inte vanlig-heterna bland frimärksmotiv. Därför tyckte vi att det kunde passa bra att marknadsföra dessa på ett annorlunda sätt säger Nathalie Schilling, pressansvarig på Posten Meddelande AB

Seriefigurer som nu blivit frimärken: Arne Anka (Charlie Christensen), Assar (Ulf Lundkvist), Ensamma Mamman (Cecilia Torudd), Hemmingsson (Nina Hemmingsson), Hälge (Lars Mortimer), Rocky (Martin Kellerman), Socker-Conny (Joakim Pirinen) och Svensk Manga (Åsa Ekström).

Fredrik Olsson | Miami Guerrilla Agency | Sweden's one and only guerrilla agency since 2002–

Sten Sturegatan 40, 412 52 Göteborg
031-13 14 45 | 0708-600 801
miami.se
blogg.miami.se
To create and respect. So help us God.