Ementor AB

Serverkonsolidering från Atea/Ementor ökar KF:s effektivitet

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 09:07 CET

(Sverige) Med en dynamisk och framtidssäkrad datalagringsmiljö från Atea/Ementor får KF Shared Services minskade kostnader och förenklad administration. Atea/Ementor ser nu fram emot fler förfrågningar inom säkerhet, kommunikation och konsulttjänster.

KF Shared Services är ett servicebolag inom Kooperativa Förbundet. Företaget levererar tjänster inom ekonomi, IT, löneadministration, och internservice till alla bolag inom KF-koncernen. Bolaget har verkat som enskilt aktiebolag sedan hösten 2005. När KF Shared Services såg behovet av en ny datalagringslösning sökte man ett system som erbjöd en dynamisk datalagringsmiljö.

"Framförallt sökte vi en lättadministrerad och kostnadseffektiv lösning", sammanfattar Niclas Hedenskog, IT-chef på KF Shared Services.

KF arbetar med flera IT-partner och upprättade en genomgripande kravspecifikation, det lades också stor vikt vid leverantörens professionalism och samarbetsförmåga. Atea/Ementor hade sedan tidigare ett samarbete med KF:s IT-avdelning, att man dessutom uppfyllde samtliga kriterier i kravspecifikationen gjorde valet ännu enklare.

"Konkurrensen var som vanligt stenhård. Men vår förmåga att vara lyhörda och verkligen engagera sig i kundens problem tror jag var det som fällde avgörandet den här gången", säger Johan Rittner, vVD, Atea/Ementor i Sverige.

Lösningen består av två IBM-servrar, programvara från VMware samt en SAN-lösning från HP/EVA på totalt 10Tb.

"Redan i våras började vi se över vårt datalagringsbehov och våra servrar. Och med den här lösningen såg vi direkt två omedelbara fördelar. Först och främst räknar vi med att sänka våra elkostnader, men vi räknar också med att frigöra en hel del fysiska utrymmen eftersom vår serverpark blir betydligt mindre", förklarar Niclas Hedenskog.

En annan fördel är att KF nu får en modern infrastruktur, som tillsammans med definierade SLA:er/tjänstekataloger, ger en möjlighet att debitera kunderna för det faktiska utnyttjandet av infrastruktur. Och eftersom lösningen är dynamisk blir det relativt enkelt att bygga ut systemet i framtiden.

"Att installationen är framtidssäkrad är viktigt för oss. När det här systemet tas i bruk kan vi lätt öka lagringskapaciteten om vi vill, utan att för den skull störa den övriga verksamheten", konstaterar Niclas Hedenskog.

"Vårt kundteam har arbetat långsiktigt och har efter hand byggt upp goda relationer inom KF Shared Services och deras IT-avdelning. Vi har lyckats skapa ett förtroende och ser nu fram emot fler förfrågningar inom områden som säkerhet, kommunikation och konsulttjänster", säger Johan Rittner.

För ytterligare information kontakta:
Johan Rittner, vVD, Atea/Ementor i Sverige, mob + 46 733 67 18 75

Atea gör IT-vardagen enklare och mer kostnadseffektiv med ett heltäckande produkt- och tjänsteutbud. Atea omsätter drygt 5 300 MSEK i Sverige och är tillsammans med Topnordic en del av Ementorkoncernen som är noterat på Oslobörsen. Tillsammans är vi Nordens ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur och den tredje största leverantören av IT-infrastruktur i Europa. Koncernen har 3 100 medarbetare på 49 orter i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Lettland och en omsättning på drygt 15 000 MSEK.