Larsson & Co - konsulterna som kan ITIL & Förändringsledning

Service Desk & IT-support i världsklass - Så enkelt är det!

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 12:07 CEST

Vad är en förstklassig Service Desk? Vad är en bra IT-support? Vilka komponenter är viktiga och vilka är avgörande? Vad ska vi tänka på? Och vad ska vi börja med?

Låt oss lyfta frågan från VAD till HUR...
Hur möjliggör/utvecklar vi en väl fungerande Service Desk & IT-support är en mycket intressantare fråga än vad en bra Service Desk består av eller innebär. Det är samma sak som att ställa frågan vad är ett bra ledarskap? Svaret på båda frågorna är alltid: Det beror på!

FRÅGA: Hur utvecklar eller skapar vi förutsättningarna för en väl fungerande Service Desk & IT-support?
Och det oavsett hur uppdraget, tjänsterna, miljön eller kulturen i och runt supportorganisationen ser ut?

SVAR: Genom att arbete mot en balans mellan de tre ”supportbenen”, ledarskap, ITIL-processer och verktyg.

Ledarskap: 100 % av alla kunder är människor, 100 % av alla användare är människor och hör och häpna 100 % av alla medarbetare är också människor. Människor som planerar, exekverar, inför, supporterar och förändrar allt i våra organisationer. Den som inte inser att individen/människan och därmed ledarskapet är en avgörande faktorn i utvecklingen, förvaltningen och leveransen av IT-tjänster som support förstår sig varken på framgång, lönsamhet eller framtidens Service Desk & IT-support. Med ledarskapet skapar man förutsättningarna för det vi talar om, kundfokus, förtroendeingivande bemötande, inställning, solidaritet i att hjälpa varandra, minska spänningar mellan ex. 1a och 2a linjesupporten och mkt mkt mer.

ITIL-Processer: Med hjälp av processer som är kommunicerade, förstådda och över tiden förvaltade på ett professionellt sätt når man effektivitet, ett lugn bland personalen, ökad leveranssäkerheten och kvalitén samt att man kan mäta och följa upp supportleveransen korrekt. Man skapar även en förståelse mellan olika grupperingar och intressenter med väl införda och förankrade ITIL-processer.

Verktyg: Med hjälp av verktyg som är anpassade till verksamheten och processerna kan man följa upp, hantera och levererar den effektivitet på IT-supporten som förväntas av kunder och användare. Med hjälp av bra införda verktyg ökar man kvalitet på supportarbetet genom att minimera den mänskliga faktorn, man automatiserar svåra eller tidskrävande operationer och man får en kontroll på sina KI (konfigurations objekt), vilka enkelt uttryckt består av allt man anser vara så viktigt i sin IT-miljö att man vill ha kontroll på dem. Ex. PC, Skrivare, servrar, nätverkskomponenter, avtal, licenser m.m.

Vill du veta mer om hur man planerar, inför och utvecklar en förstklassig Service Desk & IT-support är du varmt välkommen att höra av dig.

Freddie Larsson är expert på att analysera, utveckla och etablera de processer, tjänster, verktyg och organisatoriska strukturer som behövs för att skapa ett modernt ledarskap och en förtroendeingivande tjänsteleverans.

Boken "Kan jag så kan du" är en skildring av vardagens ledarskap och en berättelse av
och om en spännande människa som på ett personligt och självutlämnande sätt
berättar om sina erfarenheter, misstag och lärdomar.

Freddie tjänstgör även som mentor.

Diskutera dagens & morgondagens ledarskap med oss på Linkedin.