Epson Sverige

Servisair väljer Epson för utskrift av boardingpass

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 13:22 CEST

Servisair har valt den fristående termiska skrivaren Epson TM-L90 för utskrift av boardingpass på fem olika flygplatser i Storbritannien - BFS (Belfast International Airport), DSA (Robin Hood Airport), HUY (Humberside International Airport), LBA (Leeds/Bradford Airport) och MME (Durham Tees Valley Airport). Servisair betjänar årligen två miljoner passagerare på dessa flygplatser. Implementeringen, som började redan i oktober 2009 är färdig nu i september 2010, genomförs av Servisair som är en ledande global leverantör av flygplatsservice med över femtio års erfarenhet inom branschen.

Epsons termiska skrivare valdes för att den ger driftseffektivitet och minskar kostnaderna i samband med utskrift av boardingpass jämfört med traditionella egna skrivare. "Med de nya regleringarna används inte längre de folderliknande boardingpassen vilket innebär att flygplatserna kan utnyttja mer ekonomiska alternativ liknande mer traditionella kvittoskrivare," kommenterade Kris Kristmanns, ansvarig för funktionsstöd på Servisair. "Det har varit enkelt att integrera Epson-skrivarna i flygbolagens datorsystem och de har även visat sig extremt pålitliga i driftsmiljö där tusentals boardingpass skrivs ut varenda dag."

Flygbolagsbranschen går mer och mer över till att använda skrivare på plats på grund av att de är robusta, har lång livslängd och är enkla att använda. Skrivare på plats, POS-skrivare, ger snabbare avkastning på investerade pengar än egna alternativ och tar betydligt mindre utrymme vid gates- och incheckningsdiskar. "En öppen arkitektur, enkel integration, utrymmessnålhet, hållbarhet och extrem pålitlighet gör POS-skrivare mycket lämpade för flygplatsbruk," säger Leonard Beckmann, ansvarig för utveckling av nya marknader på Epson Europe. "Ser man på Epsons betydande marknadsandel inom detaljhandel, rese- och turistnäring och bankväsendet finns verkligen möjlighet att ge service och support för det växande behovet av lösningar för flygbolagens utskrifter."

Om Servisair

Servisair är en ledande leverantör av flygplatsservice med ett integrerat sortiment av hanteringslösningar på 128 olika platser. Servisair är en del av Derichebourg Group som också har divisioner inom företags- och miljöservice och sammanlagt sysselsätter 47 000 personer i 30 länder med en årlig omsättning på 4,34 miljarder Euro. Servisair levererar konsekventa, reaktiva och flexibla hanteringslösningar för olika servicelinjer som inkluderar markservice, bagage, bränsle, lounger, flygplatstjänster, central avisning och transport.

Om Epson

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation, och har över 70 000 anställda i 106 företag världen över, och är stolta över sina kontinuerliga satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom.Epson är ett globalt ledande företag inom bilder och innovation, som arbetar med att överträffa visioner hos kunder i hela världen med sina kompakta, energibesparande och träffsäkra tekniklösningar och med ett produktsortiment som innehåller allt från skrivare och 3LCD-projektorer för företag och hemmet till elektroniska enheter och skärmar.

EPSON® är ett registrerat varumärke som tillhör Seiko EPSON® Corporation.

Alla övriga varumärken och/eller registrerade varumärken tillhör sina respektive ägare.