Ving Sverige AB

Sevärdheter och kultur allt viktigare på citysemestern

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2015 09:45 CET

Det blir alltmer viktigt för svenskarna med en upplevelserik semester och fler vill lära sig mer om landets natur, kultur och historia. Särskilt viktiga är upplevelser i en storstad. Nästan 25 procent i Vings Resepanel uppger att det är viktigt med kulturupplevelser i en storstad. 40 procent vill att det ska finnas kända sevärdheter i den storstad man reser till – som t ex Eifeltornet i Paris eller La Sagrada Familia i Barcelona.

Vings semesterenkäter, som skickas till kunderna efter hemkomst, visar tydligt att de som upplevt mer på semestern också är mer nöjda med sin resa. Det är sightseeingturer med hop on/hop off-buss  som är de allra mest bokade aktiviteterna i storstäder via Vings webb. I Barcelona ligger rundvandring på Camp Nou Stadium i topp och i Paris Moulin Rouge, Woodbury Outlet och Disneyland Paris. I Rom är det Vatikanstaten och Sixtinska kapellet som Vings gäster bokar allra mest av. Vings största city-destination är London, och där är det Madame Tussauds, musikaler, London Eye och Harry Potter Studio Tour som är de attraktioner som lockar allra mest på London-semestern.

– Vi vet från våra egna Semesterrapporter att resandet förflyttas mer och mer från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?”. Det handlar mycket om vad vi upplever på plats när vi reser och om storyn jag berättar när jag kommer hem, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

De allra flesta svenskar reser till en storstad under höst och vår. Vings försäljning av cityresor ökade med 25 procent under 2014 i jämförelse med året innan och London ligger i topp. Bubblare under förra året var Budapest, Prag, Istanbul, Wien och Berlin. Den allra största ökningen av resenärer har Ving haft för Barcelona, som därför kan sägas vara allra hetast just nu.

Tio i topplista, storstäder med Ving under 2014:

1.London

2.Barcelona

3.Rom

4.Prag

5.New York

6.Paris

7.Berlin

8.Lissabon

9.Istanbul

10.Budapest

Önskas ytterligare information kontakta Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.