Previa

Sex av tio stressar på jobbet

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 08:48 CEST

En majoritet av de anställda, 57 procent, upplever stress på jobbet. Nära tre av tio upplever hög stress. Det visar en undersökning som hälsoföretaget Previa låtit göra. Långvarig stress sliter på kroppen och kan leda till hälsoproblem och sjukdomar.

Sex av tio, eller 57 procent, av de anställda upplever stress på arbetet. Nära 3 av tio, 28 procent, upplever stressen på jobbet som hög. Bara fem procent upplever aldrig stress på jobbet. Tidiga tecken på stress är sömnproblem, koncentrationssvårigheter, humörsvängningar och att man blir mer mottaglig för infektioner.

– En bra chef både ser, förstår och agerar vid tidiga signaler om ohälsa. Det blir allt vanligare att chefen hjälper sina medarbetare att minska stressen genom att se över och prioritera bland arbetsuppgifterna, säger Per Larsson, beteendevetenskapligt ledningsansvarig på Previa.

Att stressa under en kort period är inte farligt. Däremot är långvarig hög stress utan möjlighet till återhämtning skadlig för kroppen och kan leda till hälsoproblem och sjukdomar. Stress kan även minska prestationsförmågan.

– Det finns flera saker man kan göra själv för att minska stressnivån på jobbet. En generell rekommendation är att ta en ordentlig lunchrast, lära sig hur man varvar ner och ha en sammanhängande och kravlöst avkopplande semester en gång om året, säger Per Larsson.

Statistiken kommer från en undersökning där hälsoföretaget Previa har kartlagt hälsan hos närmare 70 000 personer mellan januari 2007 och april 2010. Undersökningen rör områden som det allmänna hälsotillståndet, motionsvanor, psykosocial status och matvanor.

Fyra tips till arbetsgivaren för minskad stress på arbetsplatsen
1. Utbilda cheferna. Värdet av chefernas beteende kan inte överskattas. De måste kunna hantera både sin egen och medarbetarnas stress konstruktivt. Konkret kan det till exempel innebära att inte mejla eller ringa medarbetare utanför arbetstid och freda lunchrasterna.
2. Hjälp till att prioritera. Att se högarna växa på skrivbordet är stressande. Erbjud medarbetarna hjälp med att prioritera vad som behöver göras omgående och vad som kan vänta till senare.
3. Okej att dra gränser. Förmedla tydligt att medarbetarna kan ta kontroll över sin egen arbetssituation genom att dra gränser, vara tydliga och våga säga nej.
4. Skapa delaktighet Främja att medarbetarna känner sig delaktiga, har inflytande över sina arbetsuppgifter och att deras arbete upplevs som meningsfullt. Följ upp och ge feedback!

För mer information:
Per Larsson, beteendevetenskapligt ledningsansvarig: 070-233 33 84, per.larsson@previa.se
Katrin Malm, marknads- och informationschef: 08-627 43 60, 070-646 10 90, katrin.malm@previa.se

Previa är Sveriges ledande företag inom företagshälsa. Genom att erbjuda tjänster inom hälsa, arbetsmiljö, rehabilitering och ledarskap hjälper vi företag och organisationer att skapa goda resultat och öka sin konkurrenskraft. Previa har 1 000 anställda på 70 orter i hela landet och anlitas av 6 000 arbetsgivare med 900 000 anställda. Previa ägs av Tryghedsgruppen i Danmark och omsatte 839 miljoner kronor under 2009. Läs mer på www.previa.se