Sony Sverige.

Sex nya, ljusstarka projektorer från Sony

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 13:07 CEST

Med Sonys nya C-serie sparar man reskostnader och tid – tre av projektorerna kan användas för presentationer och konferens via nätverk.

Sony utökar sitt utbud av installationsprojektorer i mellansegmentet med sex nya projektorer i C-serien för företag och skolor. De nya projektorerna har Sonys original 3-LCD paneler med utmärkt färgåtergivning och mellan 2700 till 3500 ANSI lumens som ger en klar, skarp och ljusstark bild i de flesta miljöer. Tre av modellerna kan kopplas till nätverk för fjärrstyrda presentationer och konferenser. De nya projektorerna stärker ytterligare Sonys utbud av businessprojektorer där man nu har hela skalan av upplösning inklusive Sonys första widescreen WXGA-panel. C-serien är säker, enkel att installera och sköta - allt till ett konkurrenskraftigt pris.

“Sedan lanseringen av CX61 och CX63 förra året har vi sett en mycket stark tillväxt inom företags- och utbildningsmarknaden där man efterfrågar Sonys kvalitet och pålitlighet till ett konkurrenskraftigt pris. Med de här starka uppföljarna är vi säkra på att våra återförsäljare och slutanvändarna drar nytta av detta utökade utbud,”
säger Mathias Linder som är försäljnings- och produktchef för affärsområdet display.

Tre av de nya modellerna i C-serien är utrustade med Sonys AirShot nätverkspresentationsteknik. Med den här unika tekniken kan man sända data från sin PC till projektorn via en standard RJ45 nätverksanslutning. Projektorn kan finnas på en helt annan plats samtidigt som man har fullständig kontroll över presentationsmaterialet som visas. Dessutom kan IT-ansvariga eller motsvarande med hjälp av mjukvaran Ziris Manage Lite sköta och fjärrstyra alla nätverksanpassade Sonyprojektorer.

“Det här är en mycket spännande teknik både för företag och för utbildningssektorn. Konferens eller utbildning på distans via projektion i multi-klassrum är enkelt att genomföra med nya C-serien. Man sparar inte bara tid och reskostnader utan det är också bra för miljön. Man behöver inte längre resa och träffas för att göra en presentation,”säger Mathias Linder.

Flaggskeppet i nya C-serien är Sonys VPL-CW125, som följer den senaste trenden med bärbara datorer med widescreenskärmar. Den här topprojektorn har en nyutvecklad 0.74-tums WXGA 1366 x 800 LCD-panel med äkta native widescreenupplösning som ger bildskärmen WXGA-upplösning på PC-innehållet liksom video med bildförhållandet 16:9.

Sony har uppgraderat objektivet i nya C-serien med större diameter och högre upplösning som, när det kopplas till en nyutvecklad optisk motor och en högeffektiv lampa, ger högre ljusstyrka och skarpare bilder.

I C-serien ingår Sonys Prime Support-paket där Sony, om något fel uppstår, kostnadsfritt erbjuder kunden en ersättningsprojektor nästa dag med samma specifikationer eller reparation. En telefonhelpdesk (kostnadsfria samtal i de flesta europeiska länder) ger tekniska råd, svarar för att hämta projektorn och ge support överallt inom EU, Norge och Schweiz.

”Lanseringen av dessa sex modeller tillsammans med den tidigare lanseringen av de två instegsprojektorerna, VPL-ES4 och VPL-EX4, är första stegen i Sonys nya projektorsatsning på B2B sidan”, säger Mathias Linder.

Se tabell i bifogad fil.

---------------
Sonys projektorer distribueras genom Cavena, Scribona, Ingram Micro och GNT.

Cirkapriser exkl moms:

VPL-CX100 12 600 kr
VPL-CX120 15 000 kr
VPL-CX125 15 900 kr
VPL-CX150 16 800 kr
VPL-CX155 17 900 kr
VPL-CW125 20 000 kr

VPL-CW125 introduceras i september, de övriga under augusti 2007.

Bilder finns att hämta på Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

För ytterligare information, kontakta:
-Mathias Linder, Försäljnings- och produktchef för affärsområdet display
08-585 450 78, 070-585 84 94, mathias.linder@eu.sony.com

Om Professional Solutions, Sony Europe
Professional Solutions Europe (PSE), en division inom Sony Europe, är en ledande leverantör av lösningar för bred horisontell kommunikation, AV/IT, liksom magnetisk och optisk lagring. PSE:s marknadssegment, lösningar, service och supportavtal, är riktade mot organisationer inom hälsovård, media, nätverksvideoövervakning, detaljhandel, transport och stora mötes- och tävlingsplatser. Komponenter såsom kamerasensorer och moduler, displayer, batterier och halvledare riktar sig till OEM-tillverkare och systembyggare. Sonys Professional Solutions erbjuder sina kunder tillgång till expertkunskap hos välutbildade yrkesmän i alla europeiska länder, liksom den bästa hårdvaran, servicen och de bästa resurserna från andra organisationer. För mer information gå in på www.sonybiz.net.

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.