Stockholms Stadsteater AB

Sex roller söker en författare

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 11:25 CEST

– Klubben för inbördes beundran

Driven av teaterångest och behov av självrannsakan har hyllade Alexander Mørk-Eidem valt att regissera Luigi Pirandellos epokgörande metapjäs Sex roller söker en författare. Han har återvunnit skådespelare, musik och scenografi från succén Tre systrar och uppsättningen har premiär på Klarascenen den 4 november.

Repetitioner pågår. Tjechovs Tre systrar ska bli ett drama i sextiotalets Norrland. Tänker regissören. Ensemblen vänder ut och in på sig själva för att klassikern ska kännas samtida och sann. Men långt innan premiären blir skådespelarna själva publik till ett verkligt drama.

Varför just Sex roller söker en författare?
– För mig var det personligt. Jag var lite trött på teater och tyckte det var larvigt. I den här pjäsen kunde jag använda teaterångesten. Det var ett sätt att bearbeta den och förhoppningsvis komma ut på andra sidan med insikten att det vi gör har betydelse. Det är som en nystart, säger han och fortsätter:

– Den här pjäsen är ett sorts navelskådande, en trist firmafest, men också en deckare där en familjs tragiska öde rullas upp.

Sex roller söker en författare handlar om tillkomsten av en teaterpjäs. Om roller som inte får vila om de inte blir spelade, och om vad som är verklighet och vad som är fiktion.

I Luigi Pirandellos originaltext av uppsättningen repeterar teaterensemblen in en pjäs skriven av författaren själv. I den här versionen sliter skådespelarna med Alexander Mørk-Eidems egen uppsättning av publik- och kritikersuccén Tre systrar som hade premiär på Stockholms stadsteater 2008.

– Vi är i stort sätt samma gäng som då och det har varit roligt för ensemblen att gå tillbaka i repetitionsprocessen och spela lätt skruvade versioner av sig själva. Det har också tillkommit några fantastiska skådespelare som inte var med i Tre systrar, säger Alexander Mørk-Eidem.

Lennart Jähkel, Kajsa Ernst och Niklas Hjulström är några av de nya, medan bland andra Frida Hallgren, Josefin Ljungman och Ann-Sofi Rase är kvar från den gamla uppsättningen.
Scenografi, musik och ljus är också detsamma.

– Det handlar om att visa vilka mekanismer som ligger bakom uppsättningen. Att varje föreställning är en reaktion eller vidareutveckling av dem som redan är gjorda, säger Alexander Mørk-Eidem.

Alexander Mørk-Eidem
(f. 1971) regisserade 2009 De tre musketörerna i en egen bejublad pudelrockstappning på Stockholms stadsteater. Han har haft stora framgångar med egna versioner av klassiker som Idioten, Sommargäster, En Midsommarnattsdröm, Djungelboken, Hedda Gabler, Tre systrar och Puntila/Matti.

Luigi Pirandello
(18671936) var en italiensk författare som tilldelades Nobelpriset i litteratur 1934. Sex roller söker en författare är en av hans mest kända pjäser och urpremiären skedde 1921.

SEX ROLLER SÖKER EN FÖRFATTARE
AV LUIGI PIRANDELLO

Premiär 4 november kl. 19.00 på Klarascenen

Översättning: Göran O Eriksson

Regi:                                                          Alexander Mørk-Eidem

Scenografi:                                                 Erlend Birkeland

Ljus:                                                          William Wennerd

Ljud: Michael Breschi och Håkan Åslund

Mask:                                                        Johanna Ruben

Kostym:                                                     Maria Geber och Erlend Birkeland

Medverkande:

Skådespelarna:                                           Frida Hallgren

Josefin Ljungman

Gerhard Hoberstorfer

Ann-Sofie Rase

Kristofer Fransson

Regissören:                                                Niklas Hjulström

Regiassistenten:                                         Elin Söderquist

Rollerna:

Fadern            Lennart Jähkel

Modern           Kajsa Ernst

Sonen             Michael Jonsson

Styvdottern      Liv Mjönes

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se/press
Föreställningsbilder finns att hämta fr om 29 oktober 2010.
För mer information kontakta:
Emma Ågrahn, tel: 08-506 20 225, 0739-730225
emma.agrahn@stadsteatern.stockholm.se